Månadens sötsak- Vaniljglass med jordgubbssås
Publicerad:

Det var länge sedan jag bakade något till "Månadens Sötsak", men jag känner nu att det är dax att ta tag i det igen. Den här månadens bakutmaning på Söta Saker är "Klassiker". Jag valde denna månad att göra en riktig klassiker, nämligen Vaniljglass, till glassen kokade jag även en jordgubbssås. Eftersom jag fick en liten glassmaskin i julklapp så har det blivit mycket glass för oss den senaste tiden. Tur att vaniljglass funkar både som tillbehör till de flesta efterrätter, men även helt utan tillbehör.
Söta saker



Recept Enkel Vaniljglass

4 st äggulor
4 msk florsocker
4 dl vispgrädde
1 vaniljstång

Gö så här: Vispa äggulorna tillsammans med florsocker. Skrapa ur fröna från vaniljstången ner i äggsmeten. Vispa sedan grädden i en annan skål. Blanda i äggsmeten med grädden. Häll sedan glassmeten i glassmaskinen. efter ca. 10 minuter (beroende på vilken maskin man har förståss) är glassen färdig att äta. Glassmeten går även bra att hälla i en form och frysa i ca 4 timmar, om man inte har någon maskin... 

Recept Jordgubbssås

250 gr frysta jordgubbar
½ dl socker
3/4 dl vatten

Koka upp allt i en kastrull. Mixa med mixerstav om du vill ha en slät sås. Låt svalna något innan du häller över vaniljglassen.


Vaniljglass med Jordgubbssås!

    Taggar:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: