Månadens Sötsak- Sagolik cheesecake
Publicerad:

Söta Sakers baktema för April är "Sagolikt". Jag började genast fundera på vad jag skulle baka till detta roliga tema. Efter att ha funderat ett tag landade jag i Elsa Beskovs sagovärld. 1901 skrev hon boken "Puttes Äventyr i Blåbärsskogen". Så med inspiration från den boken så bakade jag en vitchokladcheesecake dekorerad med massa blåbär.

Söta saker



Vitchoklad cheesecake

250g digestivekex
100g smält smör

Fyllning
500g cremecheese
2 dl creme faiche
1 dl socker
1 msk maizena
3 ägg
200g vit choklads, smält

Topping
250g mascarpone ost
saft och rivet skal från ½ lime,
2 tsk vaniljsocker
2 msk florsocker
ca. 300 gram blåbär (eller andra bär)

Gö så här: Mixa kexen och blanda i smöret.  Tryck ut kexbotten i en rund bakform med avtagbar kant. Grädda botten i 180 grader i 10 minuter. Vispa sedan cremecheese och socker fluffigt. Rör i creme fraiche och maizena. Vispa i ett ägg i taget. Tillsätt den smälta chokladen och rör smeten slät och fin. Häll smeten i kexbottnen. Grädda i nedre delen av ugnen i 180 grader i ca 45 minuter. Täck över den med lite aluminiumfolie om den börjar bli lite bränd på ytan. Låt cheesecaken svalna, gärna i kylen över natten. Vispa upp mascarponeost med lime, vaniljsocker och florsocker. Bred ut toppingen över kakan och dekorera med blåbär, gärna färska.

    Taggar:


   AnnaSmyckeform

Wow! Det låter fantastiskt gott. Måste testa :))


2012-04-11 / 13:19:10
Blogg: http://annasmyckeform.blogg.se/


   Helena

Åh, jag älskar Putte i blåbärsskogen! Blev riktigt sugen på blåbär helt plötsligt :D


2012-04-16 / 21:24:13
Blogg: http://familjenbaka.blogspot.se/


   Linnea

åh så gott det ser ut och verkar :) måste jag testa någon gång :)


2012-04-30 / 17:15:08
Blogg: http://bakaoannat.devote.se





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: