Körsbärsglass med Chokladbitar
Publicerad:

För ett par dagar sedan gjorde jag en Körsbärsglass med chokladbitar i. Det blev en mycket god glass!

Körsbärsglass
2 1/2 dl Matlagningsgrädde
2 1/2 dl Vispgrädde
3 äggulor
2 dl socker (eller lite mer...)
ca. 4 dl körsbär (2-3 dl puré)
3 tsk vaniljsocker
100gr mörk choklad

Koka upp grädden/matlagningsgrädden och låt sjuda i ca 10 min. Vispa äggulor och socker poröst. Vispa ner den heta grädden i äggsmeten. Fortsätt vispa tills smeten känns tjock (jag lyckades inte få den tjockare, men det blev bra ändå). Låt svalna. Kärna ur och Koka körsbären några minuter så att de blir mosiga. Blanda i vaniljsocker. Mixa bären. Rör ner purén i glassmeten. Hacka den mörka chokladen grovt och vänd i. Häll glassmeten i en form och Ställ in i frysen. Låt stå i minst 5 tim. Servera glassen med bär.

 

    Taggar:


   Anna

Låter mums. Jag testade receptet med röda vinbär för en vecka sedan men la också i en vit chokladkaka. 2/3 la jag i medan smeten var varm så att det smälte och resten när den var sval. Blev verkligen supergott!

Kram :)


2010-10-26 / 06:52:17
Blogg: http://annasmyckeform.blogg.se/


   Camilla

3 kilo på två veckor låter ju otroligt bra! får se om jag testar..har så dålig karaktär..äter hellre körsbärsglass :D


2010-10-26 / 19:09:21
Blogg: http://millansmemoarer.blogg.se/





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: