Halsfluss och feber, men full av energi!
Publicerad:

Jag skryter väldigt ofta över min hälsa, över att jag nästan aldrig är sjuk och över att jag bara har en handfull sjukdagar från jobbet under min livstid. Jag skryter över att jag aldrig varit till en läkare under mitt vuxna liv... men nu är det slut med det skrytandet!
 
För två veckor sedan besökte jag en läkare för första gången på 16 år och jag trodde det skulle dröja 16 år till nästa gång... men, det dröjde bara 2 veckor.
 
Efter att ha haft ont i halsen, ont i örat och lite feber i ett dygn, övertalade min mamma och min sjuksköterskestuderande vän Malin mig att ringa vårdcentralen igår. Fick en tid på en gång. En ny situation uppstod: Jag behövde åka till vårdcentralen men har varken familj här eller pojkvän längre som kunde skjutsa mig. Så jag bestämde mig för att promenera de 25 minuterna det tar att gå till vårdcentralen, jag kände mig energifylld och inte så sjuk, så det skulle nog inte bli ett problem. Som tur var lyckades min kloka vän och blivande sjuksköterska Malin att övertala mig att ta en taxi istället...
 
När jag träffade sköterskan sa jag som det var, att jag kände mig tjock i halsen och att jag hade lite feber, typ 37,7 grader, men att det inte var så farligt, jag var ju uppe på benen. Halsprover och tempen togs...
 
Det visade sig att jag hade 39.1 i feber och halsfluss och att sköterskan måste skicka mig till läkaren. "Nej, så sjuk är jag inte så jag behöver träffa en läkare" blev mitt svar. Sköterskan frågade om jag kände mig sjuk. Hon kollade väldigt konstigt på mig när jag svarade: "Nja, jag känner att jag har lite ont i halsen och fryser lite, men jag har energi så jag kan vara på benen iallafall" Jag fick iallafall träffa läkaren som gav mig en 10-dagars antibiotikakur.
 
Efter läkarbesöket och med 39.1 i feber valde jag att gå på stan i 20 minuter, som sagt, energin är fortfarande på topp! Min "kombo" Malin var snäll och lånade en bil och skjutasade mig sen. Vänner är bra att ha när man är sjuk! Tyvärr, sa läkaren att jag måste vila några dagar och att jag absolut inte få träna de närmaste 7 dagarna. Så därför blev jag tvungen att ställa in en hel massa roligheter idag, en lunchdejt, en danskväll och en middagsdejt. Känns sååå tråkigt, då jag verkligen hade sett fram emot det.
 
När jag var till läkaren för 16 år sedan så var det oxå p.gr.a. halsfluss, så det betyder väl att det dröjer 16 år till nästa gång jag får halsfluss, eller?! Det är min plan iallafall!
 
    Taggar:


   Anonym

krya


2013-02-22 / 00:17:26
Blogg: http://lanjas.com





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: