Idag uppmärksammar vi Världens Alla Kvinnor.... och imorgon glömmer vi bort dem!
Publicerad:

För några veckor sedan såg jag ett debattprogram på TV där en man satt och var arg och upprörd över att diskrimineringen och orättvisorna mot homosexuella endast debatteras två gånger per och det är under prideveckan och när QX-galan hålls. Han menade att homosexuella diskrimineras ju året runt, så varför uppmärksammas inte det i media resten av året också?!

När jag hörde detta blev jag faktiskt lite irriterad. Varför?! Jag tycker att om vi ska uppmärksamma diskrimineringen mot homosexuella i media året runt och inte bara 2 gånger per år, så måste vi även uppmärksamma alla andra människor och folkgrupper runt om i världen som blir diskriminerade och orättvist behandlade året runt, oavsett om det handlar om hudfärg, religion, kön, sexuell läggning, funktionsnedsättning, ålder.....

Men nu sitter jag här, torsdagen den 8.e mars 2012, Internationella Kvinnodagen och blir arg och upprörd när jag kollar på nyheterna. Just idag debatteras det i media om jämställdhet mellan män och kvinnor och just idag läggs ny statistik fram om löneklyftorna mellan män och kvinnor och på radion pratar de om orättvisorna mot kvinnor.... Jag blir irriterad att dessa jämställdhetsfrågor bara uppmärksammas ordentligt i media en gång per år, när ojämställdheten mellan kvinnor och män ser likadan ut året runt. Visst borde media uppmärksamma denna fråga varje dag året runt?!

Ja, jag inser nu att jag inte är ett dugg bättre än den mannen som kämpade för homosexuellas rättigheter i TV för några veckor sedan... men det är väl så vi är, vi männsikor... Vi vill att orättvisorna för den "grupp" vi själva tillhör ska uppmärksammas och glömmer bort att de flesta människor omkring faktiskt blir orättvist behandlade någon gång på grund av att de är invandrare, kristna, gamla, handikappade.... Tro om det finns någon "Internationell -Alla är vi människor-dag"?!

    Taggar:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: