Äppelkaka istället för Morotskaka!
Publicerad:

Jag gillar inte äppelkaka/äppelpaj. Stora sladdriga bitar av kalla eller varma äpplen är inget jag längtar efter.... Därför har jag länge tänkt göra en äppelkaka utan stora sladdriga bitar. En äppelkaka fylld med rårivna äpplen! I helgen tog jag fram ett gammalt favoritrecept på Morotskaka, men jag bytte ut morötterna mot äpplen istället. Det blev Världens godaste äppelkaka och kanske den saftigaste kakan jag någonsin smakat! Helt perfekt för alla oss som inte gillar "vanlig" äppelkaka!



Äppelkaka med rårivna äpplen

3 eko ägg
4 dl ströskocker
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1.5 tsk malen kanel (eller mer, efter smak)
0.5 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1.5 dl solrosolja
300g rårivna äpplen

Frosting
250gr philadelfiaost
2 dl florsocker
50g  smör
saften av en Lime
lite kanel

Sätt ugnen på 175 gr. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt olja och rivna äpplen. Häll smeten i ugnsform ca. 30x40 cm. Grädda i ugn ca 20 minuter (lite längre i min ugn). Vispa alla ingredienser till frostingen krämigt. Bred över kakan när den svalnat. Dekorera med t.e.x. strössel

    Taggar:


   Jenny Andersson,

Såg gott ut. Andreas mamma brukar riva äpplen även till paj och med mandelmassa på. Riktigt gott


2011-09-21 / 14:32:56
Blogg:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: