Årets första Lussekatter!
Publicerad:

Ikväll bakade jag äntligen Lussekatter. Jag har ju experimenterat med många olika recept på lussekatter, men min Mammas recept är fortfarande mitt favvorecept. Så iår valde jag att leta jag fram hennes recept på en gång, då jag fortfarande aldrig har ätit saftigare lusssekatter. I år är första året som jag själv faktiskt lyckades få dem lika luftiga som hennes... Tydligen krävs det några års träning...  Eftersom jag inte har delat med mig av Mammas recept tidigare så gör jag det nu.




Mamma Annkis Lussekatter

150 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
1-2 kuvert saffran
2 dl strösocker
1 tsk salt
1 ägg
ca. 1½ liter mjöl


Dröjer nog ytterligare några år innan jag gör dem lika fina som mammas..

Gö så här: Smält smör och häll i mjölken. Värm till 37 grader. Smula sönder jästen i bakmaskinen och tillsätt socker, salt, ägg och saffran. Blanda väl och slå över mjölk/smörblandningen. Sist mjölet. Låt jäsa i bunken under bakduk. Baka ut bullarna och låt dem jäsa på plåten. Pensla med ägg och grädda i 5 minuter i 225 grader.

Nu ligger jag i soffan med lite magont efter att ha tryckt i mig 4 stycken lussekatter ikväll...

    Taggar:


   Anna

Hej svejs! Har kollat igenom B's skafferi efter små julklappar i cupcakes-anda. Men hittade inte riktigt allt jag skulle vilja ha. Har du fler tips på liknande sidor?

Kram :)


2011-11-16 / 18:24:22
Blogg: http://annasmyckeform.blogg.se/


   Anna

Tack så jättemycket för fina tips! De ska jag kolla på en annan dag när jag inte är så trött :) Kram!


2011-11-16 / 21:33:39
Blogg: http://annasmyckeform.blogg.se/





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: