Månadens Matutmaning- Bouillabaisse
Publicerad:

Jag har aldrig tidigare gjort en fisk- och skaldjurssoppa. Men när jag läste att Månadens utmaning på Kalasgott var just Fisksoppa, så tänkte jag att det är på tiden att jag också testar att laga en Bouillabaisse. Så gårdagens söndagsmiddag blev Bouillabaisse, som Boas & jag tillagade tillsammans med Hjalle & Matilda.



Vårt recept på Bouillabaisse

1 st Gul lök
2 st Morötter
½ Fänkål
½ Röd paprika
½ Gul paprika
5 schalottenlökar
Rivet skal fr. ½ apelsin
1 burk krossade tomater
500 gram vit fisk (pangasius, sej)
100 gram skalade räkor
100 gram skalade musslor
8 dl vatten
1½ dl vitt vin
2 msk fiskfond
2 påsar saffran
timjan, salt, peppar



Gö så här: hacka och skär alla grönsaker i bitar. Fräs dem i en stor kastrull i lite matolja. Tillsätt vatten, tomat, apelsinsaft, fiskfond, saffran och vin. Koka upp och låt koka sakta i ca, 10 minuter. Skär fisken i bitar och lägg i soppan. Koka ett par minuter. Lägg i musslor och räkor sist av allt. Smaka ev. av med salt och peppar.

Servera soppan med aioli och bröd!

Bouillabaisse med ostfylld Tortanto (Leilas recept) som doppas i hemmagjord Aioli! Supergott!

    Taggar:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: