Månadens Matutamaning- Päronfylld Ravioli
Publicerad:

Min favoritblogg Kalasgott har varje månad en ny matutmaning. Februari månads matutmaning har varit pizza, paj och pasta. Idag gjorde Boas och jag hemmagjord pasta för första gången någonsin. Ravioli, fylld med päron och pecorinoost. Helt galet god smakkombination! 



Pasta- grundrecept (Leilas recept)

ca. 25 st "kuddar"
5 dl durumvete
 4 st ekologiska ägg

 Mät upp mjölet på ett bakbord och gör en stor grop i mitten.Knäck äggen i gropen och vispa upp dem med en gaffel. Vispa in mjölet i äggen med en gaffel, lite i taget. Mjöla händerna när degen börjar gå ihop och knåda tills den är slät, len och elastisk i cirka 10 minuter. Täck degen med plastfolie och låt den vila minst 30 minuter i kylen innan den kavlas ut. Dela degen i 4 bitar och kavla ut en i taget. Täck de övriga med plastfilm och lägg dem i kylen. Platta ut pastadegen med fingrarna och kör den genom pastamaskinens tjockaste nivå, medan du vevar. Kavla degen genom maskinens alla nivåer fram till den tunnaste nivån. (vi kavlade degen så tunt vi kunde, då vi inte äger någon pastamaskin)


Fyllning
1 stort päron
ca. 75gr pecorinoost

Hacka päronet fint, väldigt fint. Riv osten fint. Lägg ca. 1 tsk päron och ost på degen. Pensla vatten runt fyllningen och vik deg över fyllningen, tryck ut luften försiktigt. Skär bort överflödig deg med kniv och tryck ihop kanterna ordentligt. Koka pastan al dente i cirka 3 minuter i välsaltat vatten.

Serveras tillsammans med hackade valnötter och lite pecorino


Våra första ravioli blev stora och goda. Nästa gång ska vi försöka göra dem något mindre.

Galet gott!

    Taggar:


   Moa

Åh hemgjord pasta måste vara riktigt gott :) Jag älskar pasta och om jag hade en pastamaskin skulle jag garanterat göra det. Päron och ost lät som en intressant kombo. Varför inte tillsätta nötter också? Nötter, päron och ost borde vara grymt :) Trevlig maträtt vilket som :)


2011-02-28 / 00:52:25
Blogg: http://www.molia.se


   Moa

Jag är ju blind... ser ju nu att det var nötter i rätten hehe


2011-02-28 / 20:55:59
Blogg:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: