Whoooo... Whoopie Pies!
Publicerad:

Igår bakade jag Whoopie Pies för första gången. Jag hade himla höga förväntningar på att de skulle vara goda, då jag har läst på flera olika bloggar att de är galet goda. Goda var de, men dessa sandwichlikande kakor levde inte upp till mina höga förväntningar... Men helt klart godkända! Receptet nedan hittade jag på flera bloggar och det är översatt från Bakerella.com


Whoopie Pies
 ca: 20 st
250 gram vetemjöl

 75 gram kakao

1,5 tesked bakpulver

½ tesked salt

4 matskedar rumsvarmt smör

0,6 dl matolja

 115 gram strösocker

85 gram farinsocker

1 ägg

2,5 dl mjölk

2 tsk vaniljsocker
 

Gö så här:  Sätt ugnen på 200 grader. Sikta ner alla torra ingredienser utom sockret  i en bunke och ställ åt sidan. Tillsätt smör, olja och socker i en annan bunke. Vispa i ca 3 minuter tills det är fluffigt. Tillsätt ägg och vispa till luftigt i ca 2 minuter. Tillsätt sedan hälften av mjölblandningen och mjölken och blanda samman.Tillsätt resten av mjölblandningen och vispa samman. Spritsa eller klicka ut 40 små pluttar på bakplåtspapper med några cm mellanrum. Grädda i ca 10 minuter tills dom "poppar" ut igen efter ett lätt tryck.



Frosting:
60 gram mjukt smör
100 gram Philadelphia
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Blanda allt och spritsa sedan på hälften av alla kakor.


    Taggar:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: