Dagens stora fundering!
Publicerad:

"Tiden är den mest rättvist fördelade resursen.
Alla har 24 timmar till sitt förfogande varje dygn"

Varje gång jag hör någon säga: -Min tid räcker inte till eller -jag skulle behöva mer tid, så tänker jag på ovanstående citat. Tänk att vi alla har precis lika många timmar på ett dygn, varken mer eller mindre, som var och en får göra precis vad dom vill med. Trots att varje människa själv får välja vad de ska göra med sin tid, så finns det personer som ständigt klagar på att "de har för lite tid" (de har faktiskt precis lika mycket tid som alla jordens männsikor). Det måste väl betyda att dessa människor, som klagar, är väldigt dåliga på att planera, planera den tiden de har.

(Läs inte inlägget nedan som ett klagande, läs det som en fundering...)


Just nu är jag inne i en period, då jag klagar över att jag har för lite tid (hatar verkligen mig själv för att jag gör det). Jag känner att jag inte ens hinner hälften av allt jag skulle vilja göra. Jag frågar mig själv hur det är möjligt?! Jag bor i en liten hyreslägenhet och har inga barn (så på hem och barn lägger jag ingen tid), däremot har jag ett heltidsjobb (som de flesta andra här i Sverige). Jag har en känsla av att jag och Boas jobbar ungefär lika mycket som de flesta andra vanliga männsikor. Jag lämnar oftast hemmet 7.40 och kommer hem vid 18.00 och sen jobbar jag med pappersarbete, varubeställningar till typ 19.00 (gissar att så ser en arbetsdag ut för väldigt många) och när jag kommer hem så har min sambo Boas precis åkt till jobbet då han ofta jobbar mellan 17.00 till 01.00 (vanligt 8-timmars pass). Trots att jag har lika mycket tid på ett dygn som alla andra och jag har ett heltidsjobb, som de flesta andra så känner jag att jag inte hinner någonting och min vardag går inte riktigt ihop!

Min stora fundering är:
Alla Ni som är heltidsarbetare, bor i villa och har ett eller flera barn, HUR LYCKAS NI FÅ TIDEN ATT RÄCKA TILL???
Jag funderar dagligen på detta och jag beundrar alla er som lyckas få ihop er vardag! Att många av er även hinner ha ett socialt liv, hinner träna, hinner sitta vid FB, hinner blogga, hinner laga mat.... det är för mig en gåta! Men jag beundrar er verkligen och jag känner att jag skulle behöva gå en tidsplaneringskurs hos Er!
Själv så passar jag på att baka, blogga och måla om möbler efter kl. 22.00 på kvällarna, för då har jag hunnit stökat undan jobbet, maten och disken... Och som sagt, jag har inte ens hus och barn att ta hand om!

En sak är då säker, Boas och jag, vi ledsnar inte på varandra. Igår, onsdag, så pussade vi varandra God natt och konstaterade samtidigt att nästa gång vi ses blir på lördag vid lunch! *Tackar gudarna att vi inte har köpt hus och skaffat barn än!*

Nu: stöka undan i köket

    Taggar:


   Anna

Jag har haft precis samma funderingar. Jag är alltid jättetrött efter jobbet Och då har jag ändå jobbat heltid i tre månader nu, jag borde väl ha vant mig vid det här laget. Funderar på om jag inte alltid kommer vara trött efter jobbet, och hur ska jag då orka med framtida barn (och nu snart också hus)?! Det är nog som du säger. Man får ha ett ordentlig schema och sen inte fastna i soffan för fort...

Kram :)


2010-11-19 / 18:43:04
Blogg: http://annasmyckeform.blogg.se/


   Alex

Tja, som nybliven med både hus och barn kan jag konstatera att man tex inte hinner laga mat eller äta den sittande vid bordet, inte julpynta, inte renovera i sitt hem, inte skotta snö så man kan ta sej ut ur huset, inte hämta in ved så man kan få nån värme, man skriver inlägg på bloggar med en hand och den andra i munnen på skrikbebben... osv. Många har sagt att jag ska njuta av bebistiden. Jag säjer: njut utan bara fan av tiden före bebis :)


2010-11-26 / 10:25:37
Blogg:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: