Totalt Misslyckande- men glad ändå!
Publicerad:

Jag har haft en fantastisk kväll i min ensamhet. Bestämde när jag kom hem från jobbet att jag ska ta en lugn och skön helkväll i köket, tända ljus överallt, lyssna på härlig julmusik, dricka glögg och baka årets första Lusselängder. Tänkte- jag ska abslut inte stressa med något, för då kommer nått gå fel...

Men trots att jag hade det lugnt och skönt och inte stressade så gick det mesta fel. Jo, ibland misslyckas jag faktiskt med bakning jag med....

Kvällens misslyckanden i punktordning:

* Råkar tömma i ½ liter mer mjöl i degen än vad det egentligen ska vara.... Tänker positivt och jämnar ut det med att hä i mer smör. Degen blir perfekt och jag tänker att det här kommer blir supergoda lusselängder!

* Jag gräddar första plåten, i 5 minuter, som det står i lussekattsreceptet och gräddar även andra plåten i 5 minuter. När de är "klara" kommer jag på -Lusselängder ska väl gräddas i ca. 15 minuter och inte 5 minuter (som lussekatter). Jag skär i en av längderna och inser snabbt att mina lusslängder bara har fått färg på ytan och är helt degiga inuti... Tänk snabbt! Slänga alla 4 längder eller testa att grädda dem i 10 minuter till... Jag sätter in dem i ugnen igen...

* När jag ska ta ut första plåten efter 10 minuter, tar jag min grytlapp, tar i plåten och drar ut. Men på ena sidan av ugnen fastnar plåten... Min grytlapp, som är urusel, blir snabbt brännande het. Jag bränner alla 10 fingrar, släpper plåten, som då hänger snett i ugnen och mina två längder glider iväg... Jag rycker efter en diskhanduk och lyckas dra ut plåten med den. Detta ledde till väldigt välgräddade lusselängder och 10 sönderbrända fingertoppar!

* Dax att ta ut andra plåten... tar diskhandduken direkt nu! Råkar då slå upp diskhandduken i värmeslingorna och vad händer då... Jo, den börjar typ brinna! Som tur är blev det bara några små sönderbrända hål... Lägenheten fylls med bränd lukt. Jag sätter fläkten på max, springer och öppnar balkongdörren. Och förbereder med en stol under brandlarmet, ifall det skulle gå igång... Sen var jag redo att ta ut plåt 2 med brända lusselängder...

Nu var det meningen att jag skulle sitta här i soffan med en kopp glögg, känna doften av nybakade lusslängder, smaka en bit och känna hur de smälter i munnen och lyssna på ljuvlig julmusik. Men nu sitter jag här i soffan, känner en hemsk lukt av bränd handduk, fryser nästan sönder för balkongen är öppen, hör fläktens surr överrösta den vackra julmusiken och känner inget sug efter brända lusselängder...

Men som sagt, jag är glad ändå! Varför? För jag mår bra, är nöjd med livet, har haft en trevlig kväll, trots missöden och för att jag nu har en anledning att baka lusselängder snart igen! :-)

    Taggar:


   Therese

Haha så roligt! Hade velat ha en inspelning på kaoset i ditt kök den här kvällen :)

Kram


2010-11-19 / 17:48:38
Blogg: http://theresebeautynails.blogspot.com





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: