Då var det gjort- mina första Macarons!
Publicerad:

Ni har väl inte missat "marängkakorna" Macarones? Jag har läst om såå många som har testat att göra Macarons, men misslyckats. En tjej sa till mig att det tog flera månader för henne innan hon lyckades göra riktigt goda och fina Macarons. Då bestämde jag mig för att ALDRIG ge mig på att baka Macarons... Men i torsdag ändrade jag mig.

Så idag var det med stor spänning jag gav mig på att göra Macarons, med inställningen att jag kommer att misslyckas! Jag skrev ut ett recept som MÅNGA bloggerskor rekommenderade. Jag har förberett mig i två dagar genom att lära mig receptet utantill och idag ställde jag fram alla ingredienser innan jag satte igång. Jag var redo!

Allt gick bra... tills jag skulle vispa äggvitan i ca 10-15 minuter... Min elvisp blev överhettad, så jag vispade i ca: 8 minuter. Jag gav dock inte upp utan klickade ut smeten på plåten. Tyvärr har jag SVeriges sämsta sprits, så jag fick klicka ut smeten med en sked, detta gjorde att mina Macarones inte blev helt runda, samt att de flöt ut... Första plåten blev sådär.. de blev ganska platta och ojämna i kanten. Med den andra plåten la jag smeten i muffinsformar (för att få dem runda) Tyvärr blev det för mycket smet i formarna, så de blev himla tjocka. Sista plåten glömde jag kvar i ugnen, så den plåten brände jag :-)


Mina första Macarons, som gräddades i muffinsformar. Tyvärr lite tjocka, men goda...

Plåten jag brände slängde jag. Tyvärr hade jag glömt köpa choklad till chokladkrämen, som jag skulle fylla mina Macarons med, så det blev inte så många macarons som fick fyllning. Men så här såg de ut när de var helt klara:


Mina första Macarons. Några tjocka och några tunna...

Nu har jag ätit både Macaronsmet, chokladkräm och färdiga macarons så jag är äcklad, så jag vill aldrig mer ha en Macaron! De är galet söta... så det kommer dröja innan jag bakar dem igen... men men, det var ju roligt att prova en gång iallafall.

Detta har jag lärt mig till nästa gång:

Köp en visp som inte blir överhettad
Köp en sprits som är bra
Låt inte Macaronerna gräddas för länge
Låt Macaronerna kallna helt innan jag börjar röra dem
Ät inget av smeten under tiden du gör Macarons

Nu är det dax för lunch och Påskstädning! :-)

    Taggar:


   Jenny Andersson

Hej Sophie

Har också läst och hört att macarones är så svåra och göra. Tänkte också pröva någon gång men det har inte blivit. Kanske håller mig till tårtor.

Men tycker att dina var riktigt fina.


2010-03-29 / 22:11:19
Blogg:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: