Jag är en Bitter Blondin som bara klagar....
Publicerad:

Till höger här kan Ni läsa att jag försöker ha en positiv inställning till allt i Livet. Det har stämt in på mig de senaste 27 åren... men nu måste jag nog ta en funderare om det fortfarande stämmer...

De senaste året har något hänt med mig. Jag känner mig ständigt bitter och klagar hela tiden typ och bara för ett år sedan hade jag aldrig någonsin känt bitterhet. För ett tag sedan frågade jag t.om. Boas om han oxå tyckte att jag hade blivit mer bitter de senaste året. Det tyckte han! Alltså, är inte jag mig själv längre.

Mår jag bra av att vara bitter? Nej, tvärtom, jag hatar det! Just nu är jag inne i en period då jag verkligen klagar på allt. Är vädret dåligt förstör det mitt humör, regnar det när jag cyklar till jobbet så är det enbart för att vädergudarna vill straffa mig. Skriker kattern efter mat så skriker jag tillbaka till dem (trots att jag är fullt medveten om att de inte slutar skrika bara för att jag gör det). Vem får lida mest av min negativa inställning? Jo, Boas! Jag försåt inte hur han står ut med mitt dagliga gnäll. Jag har blivit en hemsk person som jag inte vill vara och jag vet egentligen inte varför....? Kan det vara så att bitterhet smittar. Umgås man för mycket med bittra människor så blir man bitter själv?

När jag Googlade på ordet Bitter, så hamnade jag på Svenska Dagbladets hemsida. Där hade någon skrivit denna fråga:

FRÅGA från läsare: Jag skulle så gärna vilja bli lite glad och se saker lite ljusare. Jag är så fruktansvärt negativ och bitter. Om någon säger att jag är fin i håret så tror jag att den personen är ute efter något eller om någon föreslår en middag så tror jag att den personen bjudit mig bara för att den måste. Jag vågar inte ringa kompisar för jag tror att de tycker att jag är tråkig. Märker att jag inte litar på andra eller mig själv längre heller. Det har gått så långt att jag har isolerar mig mer och mer. (SvD)

Efter att jag hade läst detta, så skrattade jag för mig själv och började fundera på om jag någonsin har skrivit in denna fråga till SvD. Nej, det har jag inte, men det är så här jag tänker och funderar. T.ex. ikväll är Boas på bio med kompisar och han sa: -ring och hör om du kan hitta på något med någon kompis du med. Min första tanke var då "-ingen vill ändå umgås med mig så det är ingen idé". Jag har helt enkelt blivit en bitter blondin som bara klagar....

Nu känner jag att jag behöver lite hjälp med att bli mig själv igen. Så snälla, Nära och Kära, sprid lite av er positiva energi till mig. Jag behöver det nu! 

Nu: ja, om jag visste....

    Taggar:


   Matilda

Jag förstår det du skriver. Jag har också bittra perioder och sorgligt nog vet jag inte hur man tar sig ur dem. En dag kommer du komma på att "jag känner ingen bitterhet längre". Så brukar det vara för mig. Du kan alltid ringa och höra med mig om vi ska göra något, spela yatzy eller bara prata:) På fredag blir det iaf prat, prat, prat och vin, vin, vin. :) Kram


2010-07-26 / 20:06:23
Blogg: http://matildarodin.blogg.se/


   Julia

Smarta, vackra, rara och roliga Sofie!

Jag känner inte igen dig i det du skriver. Antar att du är bra på att spela glad. Du ÄR inte det du känner eller de problem du har. Du ÄR du, men med mer eller mindre påverkan utifrån. Man fååår vara bitter/sliten om man kommer ihåg vem man är. Du ÄR positiv, glad och rolig!! Ibland är det bara inte de sidorna som kommer fram :) Det är viktigt att skilja på vem man ÄR och vad man känner.

Uppmuntrings kramar / Julia


2010-07-26 / 20:36:26
Blogg: http://aliaslillamy.blogg.se/


   Anna

Jag tror absolut att det är så att man blir mer bitter av folk som är bittra. Själv har jag börjat märka mer och mer bitterhet i min omgivning och jag märker att det påverkar mig negativt. Så jag tycker så här: Om du vet att du umgås med folk som är bittra, försök att skära ner på det och umgås mer med folk du vet värmer ditt hjärta. I slutändan måste man tänka främst på att göra sig själv lycklig för annars får ändå ens omgivning det sämre genom att de får ta ens dåliga humör. Jag kämpar själv med det nästan varje dag.

Ett tips är att läsa boken "Hemligheten", finns som dokumentärfilm också. Den kanske verkar lite flummig, men i stort så handlar den om hur stark man själv kan bli om man bara använder de positiva tankarna mer :)

Krams!


2010-08-02 / 13:13:35
Blogg: http://annasmyckeform.blogg.se/





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: