Avskaffa dödsstraffet och stoppa våld mot kvinnor!
Publicerad:

Dödstraff är en samhällsfråga som har engagerat mig i säkert 15 år. Jag vet inte hur många uppsatser och skolarbeten jag har skrivit som handlar om/mot just dödstraff. Varje gång som vi fick välja fritt i skolan om vad vi ville skriva om så skrev jag oftast om dödsstraff. Jag minns så väl min ilska, morgonen den 3 februari 1998, då Karla Faye Tucker avrättades i Texas, USA. Sedan dess, 12 år sedan, så har jag tänkt gå med i Amnesty International, men det har inte blivit av... förrän i år 2010!

Jag är så himla less, less på att jag fylls utav ilska varje gång jag hör att någon har blivit avrättad i världen! Trots att jag fylls av ilska gör jag absolut ingenting för att det ska ske en förändring! Nu är jag less på att jag bara ignorera detta!

Ingen har väl missat fallet om Sakineh Ashtiani. Kvinnan som skulle stenas till döds nu i sommar, stenas för att hon hade varit otrogen. Det här fallet fått mig att ta tag i saken. Jag har nu, äntligen, gått med i Amnesty! 

Här i Skellefteå finns det tyvärr ingen "Amnesty grupp", alltså en grupp som arbetar med kampanjer, aktioner och informerar allmänheten om det som Amnesty jobbar för. Jag har funderat ett tag på om jag ska ansöka om att starta upp en grupp... Tänk vad givande det skulle vara att få åka runt på skolor och föreläsa om/mot Dödsstraff och kvinnorätt.... Får se om jag ta tag i det någon gång... Kanske finns det fler än mig som intresserar sig för detta ämne i Skellefteå...?!

Nu tänker jag uppmana alla mina läsare, som tycker att Amnesty gör något bra, att gå med i Amnesty international! Nedan listar jag några frågor som Amnesty International arbetar för:

- rätten till åsikts- och yttrandefrihet
- ett avskaffande av tortyr och dödsstraff
- att stoppa våld mot kvinnor
- rätten att inte bli diskriminerad, till exempel på grund av politisk eller religiös åskådning, etnisk tillhörighet, kön eller sexuell läggning
- flyktingars och migranters rättigheter
- rätten för de mest marginaliserade att få sina ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter tillgodosedda

Den lägsta summan man kan bidra med är 20kr/mån! Så om du tycker att Amnesty gör ett bra arbete och du har 20kr över varje måndad så tycker jag helt klart att du ska bli medlem i Amnesty International! Läs mer på deras
hemsida!

Se hela bilden

    Taggar:


   Anna

Jag är också med i Amnesty, tror jag betalar typ 60 kr i månaden. Det tycker jag känns bra, mer engagerad än så är jag tyvärr inte. Men det är alltid något :) Har innan också varit med i Green Peace och Rädda barnen. Nu är det bara Amnesty och det känns bästa stället att ge pengar till just nu. Fast när jag tänker efter skulle jag nog gärna vara med i Green peace igen... Vår jord är ju också viktig.

Kram.


2010-08-25 / 21:47:08
Blogg: http://annasmyckeform.blogg.se/


   Alex

Si bella, du har en bundsförvant här som med ljus och lykta letat efter en fredsorganisation (gärna med feministisk säkerhetspolitik på agendan) att engagera sig i i Skellet, men det är ju bara att inse att någon sådan finns inte och ännu mindre tid att starta upp en egen. Men vill du köra igång en Amnesty-filial här så är jag med som support så mycket jag orkar och hinner. Vi kan spåna idéer efter några snapsar (för din del) i afton. Puss.


2010-08-27 / 16:38:22
Blogg:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: