Dumma bananflugor!
Publicerad:

Bananfluga (Drosophila melanogaster) är en art i insektsordningen tvåvingar som tillhör släktet fruktflugor (Drosophila). Den är ett par millimeter lång och har fått sitt namn av att den ofta påträffas vid frukt. Ibland omtalas Drosophila-arter som "blomflugor", vilket dock är missvisande eftersom de egentliga blomflugorna tillhör familjen Syrphidae.

Bananflugan förökar sig snabbt, och eftersom den trivs i rumstemperatur och klarar sig bra på matrester och dylikt som föda ses den ofta som ett skadedjur. Den som önskar bli av med dem i bostaden eller liknande kan med fördel blanda till ett glas med en del vatten, en del diskmedel, en del vinäger och två delar honung. Flugorna dras till blandningen och drunknar i den. (källa: wikipedia).

Nu är det tydligen bananflugesäsong igen... samma sak varje år. Bananflugor som flyger över och under diskbänken. Jag är sååå himla less på dem! Igår kom de fram och attackerade vår grekiska mat, idag har jag kämpat med att dränka dem.

Förra året gjorde jag ett stort test på hur man fortast blir av med bananflugor. Jag ställde upp 4 glas med olika innehåll i varje. Ett glas med vitt vin, ett glas med saft, ett glas med vinäger och sista glaset med whiskey samt en droppe diskmedel i varje glas. Det som fungerade sämst var whiskeyn och saften, i de glaset samlades det inte många bananflugor. Det som vann var vinäger! Så vill man bli av med bananflugor så ställ fram ett glas med vinäger, efter ett par dagar ligger odjuren döda på botten av glaset! Idag har jag ställt fram ett glas på bänken och det ligger redan 12 döda flugor i det :-)

    Taggar:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: