Hallongrottor med Saltlakrits!
Publicerad:

Tanken var att dessa kakor skulle vara mitt bidrag till Månadens Utmaning på Söta Saker. Men jag har bestämt att jag bakar en annan sort till månadens sötsak. Men jag bjder på detta recept ändå!

Som Ni vet så älskar jag saltlakrits, och exprimenterar gärna med lakrits i bakning. Hallon och lakrits är ju en bra kombination, så denna gång valde jag att göra Hallongrottor med lakrits... De är godare än vad de ser ut!


Jag testade olika varianter. Olika lakritssmaker, både lakritstopping och fylld lakritschoklad. Godast blev de som har en bit av Fazers Salmiakki i botten och en klick hallonmarmelad på toppen.

Recept

200 gram smör
1 dl socker
4½ dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Hallonmarmelad och Fazers Salmiakki

Rör socker och smöret smidigt. Blanda i de andra ingredienserna. Arbeta samman till en deg. Rulla degen till 20 st bollar och lägg i bakformar. Tryck en fördjupning , med mjölat finger, i varje boll. Lägg i en Salmiakki-bit i varje boll och klicka på lite hallonmarmelad.  Grädda i 175 grader i ca. 18 minuter. Låt svalna!

    Taggar:


   Rebecca Jansson'

Fin och härlig blogg sötnos :)


2011-02-16 / 21:48:32
Blogg: http://inteduintejag.beldo.se


   Rebecca Jansson'

sv' tack, åh va kul att höra :) kommer kika in på din fler gånger med!


2011-02-17 / 09:24:08
Blogg: http://inteduintejag.beldo.se





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: