Förändring!
Publicerad:

Varning för långt inlägg och mycket läsning!

Igår var vi iväg till Boas mamma och Peter på brunch. Mycket gott och mycket trevligt! Samtalsämnet under brunchen handlade om: Vad är roligt? Vad är måsten? Gör man saker för att det är roligt, för att man måste eller för att man vill känna sig duktig? Dessa frågor fick mig att börja fundera en hel del... framförallt har jag börjat fundera på vad jag tycker är roligt...

I detta inlägg kommer jag beskriva mig själv som person, skriva saker jag tycker är roligt att göra, berätta vad som får mig att koppla av. Helt enkelt hur jag vill att mitt vardagsliv ska se ut.

Jag är en person som vill göra saker, jag vill att det ska hända saker omkring mig! Sitta och titta på film och läsa böcker är inte avkoppling för mig. Tvärtom, läsa böcker gör jag bara om jag måste! Film tittar jag gärna på om jag själv får välja en film som jag vet jag gillar och om jag själv känner för att titta på film. Men oftast känner jag inte för att se film. Vad är då avkopplong för mig om det inte är böcker och film... Avkoppling för mig är att tänka och fundera. En gammal vän till mig sa alltid "Sofie, du tänker för mycket". Och det är kanske sant. Jag gillar att vara ensam, inte ha något planerat och bara fundera på allt mellan himmel och jord. Det här är anledningen till att jag väljer bort film, böcker, ljudböcker och anledningen till att Boas kan prata med mig och jag inte har en anining om vad han har sagt. Jag funderar nämligen på så mycket annat att jag inte kan ta in annan information. Jag är lite av en ensamvarg och trivs att vara ensammen.

Däremot gillar jag inte att bara sitta still när jag är ensam. Jag vill göra saker! Jag gillar att stå ensam i köket och diska, för kan jag filosofera och tänka, utan att någon stör. Jag gillar att städa i lugn och ro. Jag tycker det är skönt att vara ensam hemma en hel dag, ta det lugnt, städa diska, städa garderober, baka och bara plocka i hemmet. Det får verkligen mig att koppla av. Jag har länge sagt att jag tycker det är roligt att städa och diska, men här måste jag erkänna att sysselsättning i sig är kanske inte så roligt, utan det är mer avkopplande än roligt. Nu tror ni säkert att jag känner samma sak för tvättning. Men det gör jag absolut inte! Jag har alltid hatat att tvätta och det är verkligen ett ont måste i min värld och något som jag alltid blir stressad över.... Däremot baka tycker jag är roligt. Jag bakar gärna, ofta och mycket för att det är roligt och avslappnade.

Jag har även en helt annan sida. En sida som är den totala motsatsen. Jag är många gånger fruktansvärt rastlös och vill hitta på saker. När jag har diskat och städat överallt kan jag inte sätta mig ner och ta det lugnt. Då vill jag hitta på saker! På helgerna vill jag helst vara helt upptagen så jag slipper vara hemma. Sitta hemma på helgerna är typ det värsta jag vet och jag blir himla stressad av det! Det här är ett stort problem för mig, då jag inte har några sysselsättningar utanför mitt hem egentligen. Visst brukar vi hitta på saker på helgerna ibland, allt från middagar, fester och andra tillställningar. Men de helger vi inte har nått planerat då har jag panik! Värre är det om jag vet att något är planerat och jag missar det! Till exempel för 2 veckor sedan när jag hade magsjuka och hela Boas familj träffades på födelsedagslunch... jag blir så himla stressad när jag missar sånt. Eller när jag vet att hela min familj i Fränsta ska hitta på något och inte jag kan vara med... sånt är skiitjobbigt! Med andra ord, jag vill Alltid vara med där det händer! Det medför ett annat problem. Jag har väldigt svårt att boka in saker i förväg... jag är så himla orolig att det ska bli en dubbelbokning. Till exempel så har jag ju bokat in en Stockholmsresa i maj (vilket jag ser fram emot galet mycket), men trots det är jag himla orolig att jag kommer missa någon trevlig fest eller annan tillställning här i Skellefteå då. Som sagt, jag hatar när inte jag får/kan vara med. Jag känner mig galet mycket utanför då.... och det värsta jag vet är att känna mig utanför.

Med andra ord. På vardagarna tycker jag om att vara ensam, ta det lugnt genom att diska, städa, baka och plocka och på helgerna vill jag göra saker, vad som helst, bara jag slipper vara hemma.

Tror ni att mitt liv ser ut så här? Jag kan säga att för prick 1 år sedan såg mitt liv ut så här och jag mådde toppenbra! Idag ser mitt liv ut på ett helt annat sätt.....

De senaste 6 månaderna har jag känt mig... hmm... deprimerad är fel ord.... men jag har känt mig låg, ledsen och energilös. Jag har funderat mycket på vad det beror på. Jag har hela tiden trott att det beror på att jag känner mig så otroligt ensam, iallafall i vinter har jag känt mig  ensam och utanför (och jag har aldrig, i hela mitt liv, känt mig ensam förrut). Samtidigt som jag har känt mig ensam och utanför  så har jag heller inte velat umgås med någon. Jag har mest velat sitta hemma och tycka synd om mig själv (och hoppats att alla andra oxå tycker synd om mig, men ingen tycker synd om mig för jag har inte berättat för någon hur jag egentligen mår). Jag vet inte hur många gånger jag har sagt till Boas denna vinter att jag känner mig låg och ingen bryr sig! Boas har hela tiden sagt att om du vill att folk ska bry sig så får du inte säga att du mår bra när folk frågar, för hur ska de då veta hur du egentligen mår.  Men jag, Sofie, är ju alltid glad och är alltid bekymmerfri. Ingen skulle väl tro på mig om jag sa att jag kände mig låg och energilös... och ingen vill väl lyssna på mina problem. Men nu tror jag att jag har kommit på varför jag känner mig så låg och energilös och det är dax att lösa mina bekymmer :-) För ett år sedan mådda jag toppen och jag är absolut inte mer ensam nu än då... Däremot såg mitt liv helt annorlunda ut då. För ett år sedan var jag deltidsstudent och hade väldigt mycket tid för mig själv. Då levde jag som jag VILL leva.

Idag är jag egen företagare och jag älskar mitt jobb. Så mina problem ligger inte i det jag gör. Däremot känner jag att jag måste ta de kunder jag får, den tid som kunden önskar ger jag dem. Det betyder att de senaste 6 månader har mina arbetsdagar sett ut så här:

8.00 Vaknar och går till jobbet
10.00 tar första kunden
12.00 lång lunch, stannar på jobbet och gör absolut ingenting då det är för långt hem.
15.00 kund nr. 2 kommer
17.00  paus i 1 timme, gör absolut ingenting, Står på jobbet och väntar på dagens sista kund.
18.00 3.e och sista kunden kommer
19.30 arbetsdagen slut. Tar en promenad hem i -25 grader och snö.
20.00 hemma
20-23.00 sitter med datorn och utformar presentkort, reklamblad och bilder till företaget samt bokföring.

Så här ser nästan alla mina arbetsdagar ut. Effektiv arbetstid är ca. 6 timmar och jag står bara och väntar i ca 3 timmar, men jag är borta från hemmet i ca 12 timmar. När jag kommer hem klockan 20.00 på kvällen har jag ingen energi över alls. Disk och städning känns som hemska måsten, som jag ändå inte orkar ta tag i. Det slutar med att jag lämnar allt vad diskning och städning innebär och hoppas att Boas orkar ta tag i det nästa dag, när jag återigen är borta 12 timmar... De senaste 6 månaderna är det min älskade Boas som har diskat, städat och tvättat... jag har ingen energi eller tid till det... och det har dessutom gett mig fruktansvärt dåligt samvete.

Jag inser att jag de senaste 6 månaderna inte har hunnit göra sånt jag gillar att göra. Idag var vi på födelsedagsfika hos Julia och Samuel och Julia hade bakat massa gott fika... och då slog det mig, att jag, som mer än gärna bakar, inte har bakat en enda gång iår... och i torsdags började jag jobba kl 14.00. Jag valde ändå att kliva upp tidigt och ställde mig och diskade... det var såååå himla skönt att bara stå i lugn och ro och diska...

Jag inser att om jag ska känna mig glad och få tillbaka energin igen så måste jag göra en förändring i mitt liv! Jag måste få tid över för mig själv. Jag måste göra saker som jag tycker är roligt och saker som får mig att koppla av.

Så från och med nu ska jag bli hårdare med mina bokningar! Jag har bestämt att jag ska ta första bokningen kl. 8 på morgonen och sista bokningen kl.15.00. För då arbetar jag 8-17 (som alla andra). Om någon kund vill ha en kvällstid så får de faktiskt boka in en tid på tisdagkvällar (då jag alltid jobbar 13-21). Om det är fullbokat på närmsta tisdag, får de väl boka in en kvällstid någon annan tisdag...

Jag tror att jag skulle få mycket mycket mer energi över om jag kom hem tidigare på vardagarna!

Min rastlöshet på helgerna kan oxå fixas verkar det som.... Det finns tydligen några i min omgivning som behöver "hjälp i hemmet" på helgerna. Då menar jag allt från snöskottning, städning, vedkapning.... Det är precis sånt jag vill göra när jag är rastlös på helgerna!  Snälla, kan inte alla ni som har "helgarbete" som jag klarar av höra av er till mig. Jag hjälper gärna till på helgerna! :-)

Jag tror att genom denna förändring och att våren äntligen är på väg så kommer jag bli mig själv igen, den glada Sofie som vill göra saker jag tycker är roligt! :-)

    Taggar:


   Therese

Hej!

På onsdag kl 19.00 är det salsa på aerbocsstudion. Såom du är sugen på att haka på så har jag en gratisbiljett till dig! Kram


2010-03-08 / 14:17:15
Blogg: http://theresebeautynails.blogspot.com





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: