Hej då, Gröna Lund!
Publicerad:

Idag klockan 17.00 gick jag ut genom Gröna Lunds grindar för sista gången denna säsong. Jag har haft en fantastisk sommar, men jag är redo för nya utmaningar nu. Här kommer lite bilder från min sista dag som Gröna Lundare...

Den obligatoriska namnskylten sparar jag som minne. Står utanför "min" Älskade kisok, Pop 3.an, för sista gången någonsin... som tur va fick jag chansen att snurra några sockarvaddar där inne igår.

I Spanska trappan

Löven har fallit på Gröna lund och jag lämnar området för sista gången som Gröna Lunds anställd...

Jag är ute men har lite svårt att släppa taget... En gång Gröna Lundare, alltid Gröna Lundare... Nästa år återkommer jag dock bara som gäst :-)

Sommaren 2012!
Publicerad:

Mina 5 månader i Stockholm är snart slut. Det har varit en annorlunda sommar och det har hänt otroligt mycket. Det har blivit dax för mig att sammanfatta min sommar, sommaren 2012!

MAJ

Flyttade till Stockholm och fick uppleva våren där.

Kollade på hockey VM i Globen och njöt av att få vara i Stockholm igen

Årets första glas på uteservering och besök av min kära vän, Malin

Tog joggingrundor i grönskan och badade i Mälaren

Fotade blommande träd och besökte Aquaria vattenmuseum

JUNI

Lenny Kravitz på Grönan och balkongmys

Besökte mitt gamla  (första) hem i Råcksta

Kollade på utsikten över Stockholm och hade besök av vännen, Linda.

Firade Midsommar med Boas på Fjäderholmarna, en helt fantastisk midsommar!

Åt god sillunch på Fjäderholmarna på midsommarafton och en fantastisk middag på Gondolen

Boas och jag klättrade upp på ett berg och såg solen gå ner över Stockholm på midsommarafton. Vi besökte även Grönan en sväng.

JULI

Besök av syskonbarnen och då blev det många besök på Gröna Lund

Middag på T.G.I. Friday med kollega

Besök i Fränsta hemma hos mor och far

Åkte tåg genom sommarsverige och var på Paul Simon konsert i Globen

Mötte för första gången i mitt liv en livs levande orm (snok) ute i naturen. Besökte Skansen med kollega.

AUGUSTI

Besökte Skellefteå och firade min födelsedag med vänner!

Firade min födelsedag med familjen i Gissjö

Fiskade aborre och åt kräftor

September
Kollade på Stiftelsen då de spealde på Sommarkrysset och sjöng Karaoke

Besökte många olika museer

Hängde med mina fantastiska kollegor och jobbade på ett lugnt Gröna Lund

Lyssnade på Takida och åkte karusell

Hade roligt på Grönans avslutningsfest på Tyrol

....och på söndag går jag ut genom dessa grindar för sista gången efter totalt 5 säsonger på Gröna Lund, fem helt fantastiska säsonger... !

Ladurée
Publicerad:

Idag besökte jag äntligen den lilla franska butiken Ladurée här i Stockholm, en butik fylld med go´saker från Frankrike! Jag har tänkt gå dit hela sommaren, men det har inte blivit av. Nu när jag inte har så många dagar kvar här kände jag att jag måste leta mig dit. Butiken var hur mysig som helst och väl värd ett besök!

Självklart blev jag tvungen att köpa lite smått och gott på Ladurée och deras färgglada Macarones går ju bara inte att motstå!

Taggar:

Ja, jag är ju lakritsälskare...
Publicerad:

Idag besökte jag äntligen den lilla butiken Lakritsroten här i Stockholm. Paradiset för alla oss som älskar lakrits! En hel butik full med lakritsgodis, lakritspulver, lakritsteer... och massa andra lakritsprodukter. Tyvärr kunde jag inte köpa med mig allt, men lite smått och gott blev det. Butiken måste besökas om man är som mig, alltså lakritsälskare!

Mitt recept!
Publicerad:

Om Ni fortfarande inte har fått tag på receptfoldern från Norrmejerier, så finns även mitt recept på Laxcheescake här:

Veckan som gick...
Publicerad:

Pjhuu... vilken vecka det har varit, en galet rolig vecka! Jag har de senaste veckorna haft maximalt med energi och det var många år sedan jag hade det... Min energitopp har lett till att jag helst inte sitter hemma och slappar, tvärtom! Det har varit full fart hela veckan. Det började redan i måndags med Grönans avslutningsfest (bilder kommer, jag lovar!), sedan har det bara fortsatt... Förutom att jag har jobbar 8-17 varje dag så har det även blivit många sena kvällar. Jag tar och sammansfattar min vecka med några bilder tänkte jag...

Torsdag
I torsdags spelade Takida på Grönan och självklart var jag på plats! Det är alltid lika roligt att se dem spela och även denna konsert var super! 7900 personer hade samlats framför Stora scenen.

Efter Takidas konsert mötte jag upp Emelie i stan. Det blev en sen fika på Kungshallen och det fanns mycket att prata om efter Stjärngalan! ;) Dricka kaffe kl. 23.00 är dock inget jag ska göra igen, särskilt inte om jag måste  kliva upp kl. 6 morgonen efter.

Fredag
Jag och min kollega Ida valde att stanna kvar efter jobbet och åka karusell, sista chansen att åka Extreme måste man ju ta vara på. På Gröna Lunds mysigaste café "Classic café" serveras det alltid Lasagne- och pannkaksbuffé. En helt genigalisk kombination. Middagen fick därför bestå av mängder med lasagne och pannkakor!

Efter middagen fortsatte vi in till stan, surrade borde hela fredagkvällen över ett glas vin på Bolero.

Lördag
Efter en hel dags arbete mötte jag upp min lägenhetskompis Julia på "The Queens head" på Drottninggatan. En otroligt mysig pub. Vi pratade om allt mellan himmel och jord över en bit väldigt god mat. Jag åt Fish n´ chips som, utan tvekan, hamnar på andra plats på min lista över "Världes godaste Fish n chips" (Gröna Lunds F n´C toppar fortfarande den listan)

Toaletternas handtag var värda att föreviga. När det var upptaget lyste de rött och när det var ledigt lyste de grönt. Snyggt!

Söndag
En helkväll med mina underbara kollegor. Det var Gröna Lunds sista öppetdag för säsongen (vemod...) så självklart var vi tvugna att ta en sista åktur i favoritkarusellerna. Efter åkturerna blev det After Work på Restaurang Krejsys. Grillbuffé och en kall öl fick det bli, innan vi gick vidare till säsongens sista pubkväll.

Tydligen har Krejsys en årlig tradition som vi fick vara med om. De sista personerna som lämnar restaurangen för säsongen får kvittot levererat till bordet av "Herr Groda". Så självklart blev vi tvugna att föreviga denna tradition som bara sker en gång per år och som vi fick vara med om igår! :-)

Min vackra vän och kollega, Emelie, och jag fixar oss framför spegeln innan det var dax att avsluta söndagkvällen på Grönans pubkväll.

Ja, det var min vecka det. Kliva upp kl. 6.00 på morgonen och lägga sig efter 00-01 på natten i flera dagar gör att man blir lite trött i ögat (trots att kroppen är full med energi). Så imorgon ska jag sova ikapp. Jag är ledig, men tro inte att jag ska vara hemma och slappa, nej då! Kl. 10.30 ska jag befinna mig i stan, sedan är det full fart resten av dagen... Sa jag att jag är fylld med energi och att jag mår himla bra?!

Love is...

Photo by Silwer
    Taggar:

Med 100 piprensare i håret så...
Publicerad:

Det var Stjärngala igår och temat var Space. Vi som jobbar på kontoret hade bestämt oss för att vara olika Stjärntecken. Jag valde att vara stjärntecknet "Jungfrun", då det kändes enklast. Jag ville ha mitt hår smålockigt, så det fanns bara en sak att göra.... rulla upp hela håret på små piprensare. Det tog tid, men till slut hade jag 100 piprensare i håret.

Bilder från själva festen läggar jag ut en annan dag.
    Taggar:

Snart dax för Stjärngala!
Publicerad:

Varje år har Gröna Lund en stor avslutningsfest på Tyrol för alla anställda. Ikväll är det dax för årets stora Stjärngala, temafesten med ca. 700 Gröna Lundare. Det brukar vara riktigt, riktigt roligt. Sist jag var på Grönans avslutningsfest var 2004, alltså 8 år sedan. Om jag skulle lista några av de roligaste kvällarna i mitt liv, så skulle den kvällen helt klart komma bland Topp 3. Kvällens tema är "Space". Nu sitter jag här redo för kvällen, sminket är lagt och håret fixat. Jag tror det kommer bli en riktigt rolig kväll!

Gröna Lunds avslutningsfest 2004!

Ledig söndag...
Publicerad:

För första gången på 4 veckor är jag ledig en söndag, imorse slapp jag kliva upp kl. 5.30, som jag normalt ha gjort på söndagar denna sommar. Istället tog jag sovmorgon till kl. 8.00 och valde sedan att ta en morgonpromenad i det soliga höstvädret... Tog lite bilder från min promenad.

Time Goes By...

Maj...

Juni...

September...

Underbar höstdag...
Publicerad:

Höstdagar som den idag är ju helt underbara. Luften är frisk, träden är vackra och solens strålar värmer skönt. Även om jag varje år "gruvar" mig lite inför hösten, så måste jag ändå erkänna att jag älskar hösten när den väl är här...

Bild från hösten 2010

Det går ju inte...
Publicerad:

... att motstå detta... I två veckor har jag gått förbi det här. Idag köpte jag fler bitar än jag hade tänkt...

Fudge i mängder... smarrigt!

Promenad på Djurgården...
Publicerad:

Jag försöker hålla mig sysselsatt på kvällarna, efter arbetsdagens slut. Mycket bara för att slippa sitta "hemma" och ha tråkigt, men även för att hinna se/göra allt jag vill här i Stockholm innan jag flyttar om två veckor....

Igår blev det en helkväll på Djurgården. Jag och en kollega tog en promenad till Waldermarsudde i kvällssolen. Det var riktigt härligt. Jag upptäckte nya områden på Djurgården som var riktigt mysiga och självklart gjorde vi ett besök på Prins Eugens slott och konstutställning. Här kommer några härliga bilder från min torsdagkväll...

Långa gatan, intill Gröna Lund är mysig att strosa på...

Dessa mysiga hus ligger precis granne med ett Grönan

Solnedgång över Waldermarsudde

Kvällen avslutades med en belgisk våffla med Ben&Jerrys glass till på Gröna Lund! Supergott!

Taggar:

"Du ger mig bra vibrationer...!"
Publicerad:

Jag har hittat ett nytt favoritställe här i Stockholm. "K Karaoke" heter platsen och det är paradiset för personer som mig som älskar karaoke och liknande. På "K Karaoke", Odenplan, hyr man ett "karaokebås" med sina vänner. Nej, det är ingen krog där alla hör din skönsjungande stämma. Här är det endast du och dina närmaste vänner som sjunger, lyssnar och skrattar.... Det är helt sjukt roligt!!!

Ikväll var hade jag och några kollegor samlats där. Vi sjöng, skrek, skrattade och hade så kul man kan ha! Som vanligt sjöng jag mina paradlåtar "Bra vibrationer" och "Fångad av en stormvind" (plus många andra förstås). Jag måste dock erkänna att det kändes lite konstigt att inte få sjunga karaoke tillsammans med mina gamla vanliga "karaokevänner" (you know who you are...), men som sagt, jag hade otroligt roligt ändå och skulle kunna stannat kvar och sjungit hela natten... :-)

Mååånga låter fanns det att välja på...

Och sjöng gjorde vi alla, mer eller mindre vackert! :-)
Klockan är mycket, som tur är har jag fått en timmes sovmorgon idag. Så nu säger jag Hej då och åker till jobbet, tröttare än vanligt....

At the Museum
Publicerad:

Ledig dag och jag har njutit av dagen. Jag åkte in till stan redan vid lunch, tog en härlig promenad till Djurgården och besökte några muséer där, Nordiska muséet och Vasamuséet. Måste ju passa på att göra sånt nu innan jag flyttar härifrån.

Redo för att besöka muséer

Nordiska Muséet på Djurgården

Vasamuséet var väldigt intressant, så där gick jag omkring i 2 timmar.

Idag var det svårt att tro att det är höst, men på Strandvägen börjar löven falla....

Avslutande dagen på Waynes Coffee. Kycklingsallad och lottskrapning innan jag åkte hem efter en rogivande dag.

Taggar:

När Gröna Lunds karuseller sover...
Publicerad:

Det är alltid lika speciellt att arbeta på Gröna Lund så här på hösten, när löven börjar falla och höstkylan ligger i luften. Tivolit går från ett fartfyllt nöjesfält med skrattande människor, livliga barn, ungdomar med åkglädje, skrik och rockiga konserter till en lugn, stillsam och rogivande park som är alldeles, alldeles.... tyst. Kontrasten blir så påtaglig dessa höstdagar då tivolit håller stängt. Jag älskar kontrasten och jag älskar att gå genom parken dessa stängda höstdagar, jag fylls nämligen av en känsla som är väldigt speciel...en obeskrivlig känsla. Det ligger ett lugn över denna plats som jag bara Älskar...

Crocodile Burger!
Publicerad:

Det är återigen International food market i Stockholm och jag har ju länge tänkt testa krokodilburgaren. Igår tog jag chansen!
Crocodile burger var riktigt gott! Vid första tuggan tänkte jag "kyckling", men när jag hade ätit halva tyckte jag att den smakade fisk. Jag kunde inte riktigt placera smaken, så den smakade väl en kombo av fisk och kyckling... Gott var det iallafall!

Ler fortfarande!
Publicerad:

Vilken dag det har varit! Som jag har längtat efter att få lämna kontoret och jobba en dag ute på området istället. Idag fick jag chansen. Jag har fått praktisera som Servicechef ute på nöjesfältet. Det var fantastiskt roligt och jag har ont i kinderna bara för jag har gått runt och lett hela dagen. Jag har alltså fått varit ute bland alla glada gäster och trevliga medarbetare idag. Jag har fått ringa runt och försöka lösa problem som uppstår och peppa och motivera personalen ute i enheterna. ROLIGT! Det har varit full fart hela dagen, så mycket att göra att jag t.o.m fick hoppa in och hjälpa till i "mina" gamla kiosker. Tänk att jag skulle få stå och snurra sockervadd igen, det trodde jag inte, men det var precis lika roligt som för 7 år sedan. Jag hoppas jag får chans att praktisera som Servicechef fler gånger, för det var himla roligt! :-)
Nu kommer jag sova gott inatt. Imorgon är det en ny arbetsdag... men då på kontoret!

Kanske Världens Roligaste arbetsplats!

Saknar mina tjocksockar...
Publicerad:

Just nu saknar jag mina höstkläder, mina tjocka stickade tröjor, mina varma tjocksockar och tortyrstrumpor. Jag saknar min varma slanket och min sköna soffa. Jag saknar mina ljuslyktor och mina CD-skivor. Jag saknar att få plantera ljung och att få tända några ljus på balkongen. Jag saknar att få laga mat i mina kastruller och äta på mina tallrikar, saknar att få baka en kaka i min ugn och att få äta den framför min TV. Jag saknar Mitt Hem…

If you can't...
Publicerad:

Kom ihåg att ta en receptfolder i din butik!

Bor du i Norrland där det säljs Norrmejeri-produkter i butikerna? Isåfall måste du komma ihåg att ta med dig Receptfoldern -"Norrlänningarnas favoritrecept" hem från butiken nu i september! Många goda recept i den... särskilt ett recept som är lite extra gott! ;-) Håll utkik efter "Norrlänningarnas favoritrecept" från Norrmejerier nästa gång du handlar!

Min Söndag i bilder...
Publicerad:

Det var länge sedan jag la ut "min dag i bilder", så nu är det dax... Här kommer min (och Emelies) söndag i bilder!

Kl. 05.45. God Morgon!                                               Kl. 06:25 Nyvaken och väntar på bussen mot mitt jobb.

Kl. 7:52 . I omklädningsrummet, trött men redo för en ny arbetsdag.

Kl. 11.45. Min lunchdryck och min lunchkompis          17.00 Tack för idag, slut för idag!

17:45. Middag på McDonalds med Emelie                 18.30. I biomörkret på Sergel biografen

22:00. Pubkväll med fina kollegor!

00:30 På pendeltåget på väg hem                                                             01:30. God Natt!