The Semla!
Publicerad:

Igår var det Fettisdagen och miljoner människor runt om i Sverige åt en eller flera semlor. Som barn älskade jag mammas hembakade semlor... men i vuxen ålder så har jag mest köpt färdiga semlor och... jag tycker köpta semlor är såå äckliga. Ja, jag äter det mesta, men köpta semlor säger jag gärna Nej till. Varför? Anledningen är den där kardemumman som varenda bagare ska blanda i semmeldegen. Vem kom på den otroligt dumma idén att blanda i kardemumma i semlor?! Jag gillar verkligen inte kardemumma i bakverk och äter inte heller vanliga bullar som innehåller kardemumma.

Semmelrecepten i "Sju sorters kakor" och i "Rutiga kokboken" innehåller INTE kardemumma. Om ett recept kan vara rätt eller fel, så tycker jag iallafall att de böckerna har rätt recept på semlor (och bagerierna har fel). Så i helgen bakade jag några semlor som blev otroligt goda (med platta...). Så om du vill bjuda mig på en semla någon gång, följ isåfall receptet nedan :-)



Semlor
12-15 st

100 gr smör
3 dl mjölk
50gr jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1 ägg
½ tsk hjorthornssalt
knappt 1 liter vetemjöl

Gö så här: Smält smöret och blanda i mjölken. Värm till 37 grader. Smula ner jästen i degbunke. Tillsätt salt socker, degspad, och ägg. Blanda i hjorthornssalt och mjöl efter hand. Låt degen arbeta så den blir smidig och blank. Låt jäsa i ca. 30 min.

Baka sedan ut till runda bullar och låt jäsa ytterliggare på en plåt. Pensla bullarna med ägg och grädda sedan i mitten av ugnen i ca. 8 minuter (225-250 grader)

Fyllningen vet väl alla att det ska vara mandelmassa och grädde och sedan strö över florsocker (eller vaniljsocker om florsockret råkar vara slut.... ) :-)

    Taggar:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: