Jag vägrar gå arbetslös, så snälla hjälp mig!
Publicerad:

Om precis en månad är min säsongsanställning på Gröna Lunds ekonomiavdelning slut, men jag vägrar bli arbetslös efter det!
 
Fr.o.m 1 oktober är jag tillgänglig på arbetsmarknaden och jag tänker göra det som krävs för att få ett bra arbete då. Så nu ber jag er läsare om hjälp!
 

Jag håller äntligen mitt examensbevis i företagsekonomi i min hand (utfärdat juni 2012) och söker alltså arbeten inom det området. Jag hoppas jag får ett jobb i Skellefteå eller i Sundsvall, så ni som bor i de städerna, snälla, hjälp mig hålla utkik efter lediga tjänster och kom med tips!
 
Tjänster jag kan tänka mig är ekonomiassistent på företag (litet eller stort spelar ingen roll), skattehandläggare (eller arbete på annan myndighet ex. arbetsförmedlingen), bankjobb eller annat kontorsarbete. Butiksarbeten med ansvar t.ex. butikschef är även väldigt intressanta.
 
De flesta av er känner ju mig och vet redan hur bra jag är ;) så det behöver jag inte förtydliga här. Däremot tänkte jag berätta några saker om mig själv som ni kanske inte vet om, men som jag tror är en fördel när man söker jobb.
 
*Jag har arbetat i mer eller mindre 11 år och under alla dessa år har jag endast sex sjukdagar. I snitt är det alltså en sjukdag varannat år! Jag är väldigt frisk av mig.
 
*Jag har aldrig kommit för sent till mitt arbete (med ett fåtal undantag då det varit stopp i t-banan i Stockholm).
 
*Jag har aldrig fått klagomål av chefer eller kollgor på en arbetsplats, utan får alltid mycket beröm.
 
*Jag tycker det är roligt att jobba!
 
Så... jag skulle alltså vara så tacksam om ni hjälper mig att hålla utkik efter jobb nu! Jag vägrar, som sagt, gå arbetslös i höst!
 
:-)
 
 
    Taggar:


   Arbetsformedlingen

Hej ,
Jag heter Annika och jobbar som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen. Vi prenumererar på blogginlägg som handlar om jobb och arbetsmarknad.

Roligt att se att du är så drivande. Du ska absolut ta kontrollen över ditt arbetssökande. Naturligtvis ska du fortsätta söka jobb på annonser som ligger ute, men i ditt fall tycker jag att du ska gå ett steg längre och skicka spontanansökningar/säljbrev till företag som (ännu) inte annonserat.
Gör så här:
Välj ut 5 företag som du vill jobba hos, läs på så att du är insatt i deras verksamhet och vad du skulle tänkas kunna jobba med där. Skriv ett personligt brev på högst en A4-sida, eftersom det inte finns nån annons så ska du rikta det till företaget du vill jobba hos istället. Beskriv dej själv och varför just du skulle passa att jobba där. Bifoga ett foto och dina kontaktuppgifter. Det ska innehålla en rad på slutet att du hoppas ha väckt deras intresse och att du kommer att kontakta dom inom en vecka. Skicka sedan iväg dessa brev och ta kontakt inom en vecka i syfte att få komma på personligt besök. Vid telefonkontakten får du ju se om du går vidare och om du inte gör det så ska du ju inte bli lessen eftersom de fasktiskt inte annonserat. När du betat av 5 stycken arbetsgivare, skickar du till 5 nya osv.
Du kommer förr eller senare att få napp på detta vis, Brevet är som ett större visitkort du skickar det före dej och lämnar det efter dej.
Det kan nämligen vara så att ditt brev kommer precis då företaget börjat fundera på att rekrytera och då kommer ditt brev och de kanske väljer att pröva dej först eftersom de slipper hela rekryteringsprocessen och för din del är du ju först, utan konkurrans!
Det kan också vara så att rekryteringsbehovet kommer om nån månad när någon blir sjukskriven, får barn , tar semester m.m. Har du då skickat brevet, tagit kontakt och förhoppningsvis också fått träffat dem så ligger du bra till redan innan behovet uppstår.

Om du hellre vill lämna dessa brev personligen så går det ju också jättebra, då gör du besök och brev på samma gång, och det är samma sak där – om du inte får nåt jobb för stunden så lämnar du brevet efter dej och det faktum att du personligen gjorde dej besvär att besöka dem gör ett bra intryck på arbetsgivare.

Lycka Till med detta , du kommer att lyckas fortare än du tror!

Med vänlig hälsning Annika, arbetsförmedlare

Svar: Tack för tipsen, Annika! Kommer absolut göra så som du skriver, allt för att få jobb! :-)
Sofie Silwer


2012-08-30 / 11:45:10
Blogg: http://www.arbetsformedlingen.se





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: