Frukostfrallor.
Publicerad:

Jag vet att många har väntat på nya recept här på bloggen och nu är det äntligen dax! För ett par veckor sedan bestämde jag mig för att baka mindre sötsaker denna höst och istället fylla frysen med bröd. Jag är ingen talang på matbröd så därför blir det en utmaning för mig att ge mig på att baka goda och luftiga jäsningsbröd. I fredags började jag med brödbakandet, jag bakade en nyttig frukt- och nötlimpa och dessa små frukostfrallor. Det var första gången någonsin som jag bakade frallor, men trots det ger jag mig själv godkänt efter första försöket.



Frukostfrallor

50 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
1-2 tsk salt
6 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl
1 st råriven morot

Gö så här: Smält matfettet. Häll i mjölken och värm till 37 grader. Lös upp jästen i en degbunke med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, rårivna morötter, rågsikt och 5 dl  av vetemjölet. Arbeta degen smidig i ca. 4 minuter. Tillsätt ytterligare med mjöl om det behövs (jag tyckte inte det behövdes...) Låt degen jäsa under bakduk i ca. 30 minuter.

Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Knåda degen smidig. Dela degen i 4 längder och sedan varje längd i 7 bitar (eller gö som jag, strunta i det och ta bara en degklump från stora degen och forma en fralla av den. Det blir olika storlekar på dem då, men vem bryr sig?!) Forma till frallor och lägg på plåt. Jäs i ca. 30 minuter. Pensla ev. frallorna med ägg el. mjölk och strö över med ex. havregryn. Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter, 250 grader.

Receptet på Nyttig limpa kommer en annan dag! :-)

    Taggar: