Langos- Min nya sommarfavorit!
Publicerad:

Langos äter jag en gång varje sommar på någon festival. Alltid samma sak på: gräddfill, rödlök och rom. Jag tycker det är lagomt gott, men det hör lixom sommaren till. I år testade jag för första gången en "lyxigare" fyllning med det vanliga samt räkor och riven ost. Sååå Fantastiskt Gott!

Så när det var dax för mig att göra hemgjorda Langos förra veckan, så tänkte jag att jag aldrig kommer lyckas göra dem så goda som de på "Skelleftefestivalen". Men gissa OM jag kunde det?! Mina Langos blev inte fina, men supergoda verkligen. Så nog kommer det serveras Langos till middag fler gånger hemma hos oss!






Recept Langos
25 gr jäst
3 dl ljummet vatten
1 stor kokt potatis (ska rivas ner i degen)
1 tsk salt
ca. 7 dl mjöl

*olja till fritering

Gör som en bulldeg. Jäs i 35 minuter. Dela i handflatsstora bitar. Kavla ut och "nagga". Jäs i 10 min på väl mjölad bakplåtspapper.

Hetta upp olja- fritera någon minut på varje sida. Lägg upp på galler.
Blanda gräddfil med vitlök (efter smak). Servera med räkor, riven ost, rödlök och rom.

Ett tips är att fritera dem utomhus, för oljan skvätter en del

    Taggar:


   Anny

MUMS! Vi gör ofta Langos hemma, är en riktig faorit. Man kan ju även göra mycket och frysa, för enkelheten nästa gång! :)

Hoppas ni har det bra, hittat in på vår nagelblogg än? http://nagelhornan.bloggplatsen.se!



Tjohopp!


2011-07-16 / 21:51:22
Blogg: http://annylindgren.bloggagratis.se





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: