Chokladbiskvier med saltlakrits!
Publicerad:

 Jag hade ju tänkt att mina Hallongrottor med lakrits skulle bli mitt bidrag till Månadens sötsak, men jag fick en ny idé. Visst känner Ni Mig? Inte blir Ni förvånad att jag blandar i lite saltlakrits i de gamla goda chokladbiskvierna. Dessa biskvier med lakrits är mitt bidrag till Månadens sötsak, där temat är "Nygammalt". Om Ni, precis som jag, älskar kombinationen lakrits och choklad så kommer Ni älskar dessa Biskvier!
manadens sotsaker Månadens sötsak

Chokladbiskvier med Saltlakrits
ca. 20 st


Botten
250 gr. mandelmassa
1,5 dl socker
Äggvitor fr. två ägg

Fyllning
300 g smör eller margarin
2½ dl Florsocker
2 tsk Vaniljsocker
3 äggulor
2 msk kakao
50 gr mörk choklad
saltlakritsflakes
ev. lakritstopping

Topping
200 gr smält choklad



Botten: Sätt ugnen på 180 grader. Riv mandelmassan och blanda samman ingredienserna till bottnarna. Spritsa ut 20 stycken rundlar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda biskvibottnarna tills det är gyllene i cirka 13 minuter. Låt svalna.

Fyllning: 
Rör ihop rumsvarmt fett, florsocker, vaniljsocker och äggula till en jämn kräm. Ta hälften av blandningen och lägg i en annan skål. Blanda i kakao och den smälta chokladen (ej för varm) i ena skålen. Krossa saltlakritsflakes (efter behov. Jag tog ca. 1,5 dl flakes i min smörkräm. Jag blandade även i 1 msk lakritstopping för färgens skull) och blanda i den andra skålen med smörkräm. Bred först ett lager med saltlakritssmörkräm på alla bottnar och sedan ett lager med chokladsmörkrämen. Låt biskvierna stå 15 minuter i frysen innan de doppas i den smälta chokladen!

Smarrigt! :-)

    Taggar:


   A

Blir så nyfiken på din vackra kaffekopp, är den från Kärn-Kaffe?

Nu ska jag leta reda på fler av dina lakritsrecept att dregla över...


2011-10-21 / 14:53:14
Blogg: http://livetpakullen.blogg.se/





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: