Verklighetens siffror!
Publicerad:

Det senaste veckorna har ekonomi, skatter, företagande... varit ett populärt samtalsämne. Många i det Svenska samhället verkar vara proffs på siffror, ekonomi och skattar. Men vad vet svenska folket egentligen om ekonomi?

Har du någon gång varit på någon skönhetsbehandling? Kanske en ansiktbehandling, fotvård, massage eller till en frisör? Vad betalade du för behandlingen? ca. 500 kr? Funderade du då på hur stor del av den 500-lappen som personen som utför behandlingen tar ut i lön? Vad tror du? Om du betalar 500kr för en skönhetsbehandling, hur stor del av det är lön?

Jag har diskuterat dessa med några personer. Vet Ni vad svaret oftast blir? Av 500kr borde man kunna ta ut 250kr i lön. Skatten är ca. 30% och sedan kostar ju material och hyra lite (alltså ca 20%). Låter det rimligt i era öron? Att 50% är kostnader och resten lön? Jag har märkt att det är väldigt många som tänker så iallafall...och det tycker jag är oroväckande...

Jag är utbildad företagsekonom och har drivit egen firma i över 1 år, där jag har hand om ekonomin helt själv. Jag känner att jag har ganska stor koll på hur ekonomin ser ut för de som arbetar med skönhetsvård...
Vill Ni veta hur mycket som blir över i lön, per 500kr, om man arbetar i skönhetsbranschen (kan självklart skilja något i skönhetsbranschen också)

Inkommande betalning         +500kr
Moms 25%                          -100kr
Kostander (kan variera)
ex. lokalhyra, försäkringar,
pensionssparande, telefoni,
produktåtgång, revisor,
övr. kostnader.                       -200
Skatter och egen avgifter 60%  -120
(ca. 55% beroende på skattesats. Jag räknar dock alltid på 60% för att slippa en skatteskuld i slutet av året,
För vem vill ha restskatt?)
---------------------------------------------------------------
Kvar att ta ut i lön:                   80kr

Så för varje 500 kr så finns det bara 80kr kvar att ta ut i lön. Det är verklighetens siffror för alla de som är egna företagare i bl.a. skönhetsbranschen. Kanske dax att läsa en ekonomikurs om du trodde något annat...

Nu: promenera hem efter en hel dags arbete

    Taggar:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: