Rödvinbärsglass!
Publicerad:

Jag plockade lite rödvinbär i höstas men har inte gjort något med dem. Jag bestämde mig för att testa att göra rödvinbärsglass för ett par dagar sedan. Shit vad galet gott det blev!!! Väldigt gräddig och lite syrlig. Kommer helt klart göra fler gånger! Har lite körsbär i frysen också... sitter just nu och funderar hur körsbärsglass skulle smaka... Här får Ni först receptet på Rödvinbärsglass!


Rödvinbärsglass
2 1/2 dl Matlagningsgrädde
2 1/2 dl Vispgrädde
3 äggulor
2 dl socker (eller lite mer...)
4 dl repade röda vinbär(2-3 dl puré)
3 tsk vaniljsocker

Koka upp grädden/matlagningsgrädden och låt sjuda i ca 10 min. Vispa äggulor och socker poröst. Vispa ner den heta grädden i äggsmeten. Fortsätt vispa tills smeten känns tjock (jag lyckades inte få den tjockare, men det blev bra ändå). Låt svalna. Koka vinbären några minuter så att de blir mosiga. Blanda i vaniljsocker. Mixa bären och sila massan genom en sil (jag silade inte och det blev bra ändå). Rör ner purén i glassmeten. Ställ in i frysen. Låt stå i minst 5 tim. Servera glassen med jordgubbar eller hallon.

 

    Taggar:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: