Fudgekaka med saltlakrits!
Publicerad:

Nu kommer äntligen receptet på kakan som jag bakade till reportaget i Norran för två månader sedan! Receptet på Fudgekakan kommer från kokboken "Kokbok för Kära" Den här Fudgekakan har jag bakat till ett bröllop, en barnvälsignelse och en 40-års fest. Så är det någon kaka som man kan kalla för en typisk "Sofiekaka" så är det denna.


Fudgekaka, här utan lakrits, till Gabbes barnvälsignelse i mars 2009!

Fudgekakor i långpanna,

28 st

300 g smör
4½ dl socker
3 ägg
1½ dl kakao
6 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver

Glasyr
3 dl grädde
3 dl socker
3 msk sirap
150 g blockchoklad
150 g smör (sist!)

saltlakritsflakes
Ploppsaltlakrits ca 150gr (beroende på hur mycket lakritssmak man vill ha)


Smält smöret. Rör först ner socker och ägg, sedan övriga ingredienser. Bred ut smeten i bakplåtspappersklädd långpanna. Strö saltlakritsflakes över hela kakan. Grädda i 175 grader i 15-20 min. Ta ut kakan och lägg på önskad mängd av ploppsaltlakritsbitar, låt smälta och bred sedan ut med en slickepott över hela kakan.

Glasyren: Koka allt utom smör i 20-25 min tills det tjocknar. Blanda i smör och bred såsen över den kalla kakan. Låt stelna och skär sedan i rutor. Servera gärna med lite glass eller grädde.


En liten bit blev kvar till mig efter att Norran hade gjort reportaget. Här med saltlakrits i!
För Er som inte gillar saltlakrits så kan det uteslutas. Kakan blir galet god ändå!

 

    Taggar:


   Julia

åååååh, den godaste Sofie-kakan av dem alla!!

Får vi den på söndag måntro??


2010-11-25 / 09:50:04
Blogg: http://aliaslillamy.blogg.se/


   Jenny Andersson,Skellefteå

Åh,den ska prövas,jag älskar lakrits. För övrigt var det ett bra reportage


2010-11-25 / 20:17:37
Blogg:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: