Sofies Låtlista...
Publicerad:

För ett par dagar sedan lyssnade jag på P3. Minns inte vilket program det var, men någon musiker fick iallafall välja låtar helt fritt till programmet och sedan berätta varför hon valde just dessa låtar och vad låtarna betyder för henne.

Jag började genast fundera på vilka låtar jag skulle spela upp i radion om jag fick välja låtar helt fritt. Jag försökte hålla listan ganska kort, men det är typ omöjligt....Jag har endast valt låtar som jag har ett starkt minne till, så det betyder inte att det här är mina favoritlåtar

Här kommer Sofie Silwers lista:

Mikael Rickfors- "Vingar" (1988).
Jag var ca 6 år när jag spelade in denna låt på kasetteband och spelade den om och om igen. Den här låten är mitt livs första "favoritlåt". Höjde volymen på radion varje gång den spelades och sjöng med så högt jag kunde.

Haakon Pedersen- "Nattens drottning" (1989)
Ja, jag är en schlagernörd. Kommer så väl ihåg när jag såg melodifestivalen 1989 och skrattade åt operan i denna låt... Idag tycker jag att denna låt är en av de bästa schlagerlåtarna genom tiderna (tyvärr väldig dålig kvalitet på klippet)

Freddie Mercury- "Living on My own" (1993)
1993 fick jag min första stereo med CD i julklapp. Samma jul fick jag även min första CD-skiva "Absolut Music 16". Första spåret på den skivan är just denna låt. Jag lyssnade på den sååå många gånger när jag fick skivan.

Backstreet Boys- "We've got it going on" (1995)
I December 2005 hörde jag denna låt på MTV. Denna låt fick mig att älska popmusik och framförallt Backstreet Boys! Det band som jag har lyssnat mest på genom tiderna är just BSB.

Coolio- "Gangsta's paradise" (1995).
Min högstadieperiod! Alla Ni som gick på Fränstaskolans högstadium mellan åren 1995-1998... Minns ni vilken låt som spelades Om och Om och Om igen på FA:n...? Just det, det var denna låt (och även TLC´s Waterfalls)

Backstreet Boys -"I'll never break your heart" (1996)
Denna Backstreet Boys låt är den jag har lyssnat absolut mest på! Köpte singeln i mars 1996 och lyssnade på låten på Repeat, dygnet runt i 2 månader (tills deras första album kom). Musikvideon har jag kanske sett 1000 gånger. 1996 kunde jag varenda rörelse, varenda scen i hela videon. Fortfarande tycker jag att detta är BSB bästa låt.

Tupac Shakur- "Changes" (1998)
I gymnasiet hade jag en period då jag lyssnade på Hip Hop (mest för att min kompis CB lyssnade på det). 2pac var favoriten. Älskade denna låt!

Linking park- "In the End" (2001)
Denna singel köpte jag 2001 och lyssnade på den om och om igen. Finns ett parti i låten som år mig att rysa (tycker det är så himla bra) Spola fram till 2.10 i låten. Lyssna noga på höjningen som kommer 2.27 i låten... Tycker fortfarande att det är en superbra låt!

Nelly feat. Kelly -"Dilemma" (2002)
Sommaren 2002, min första sommar på Gröna Lund! Vilken fantastisk sommar! Det här är låten jag förknippar med den sommaren. Fantastisk låt som ger en många minnen tillbaka! Hade denna låt som mobilsvar i hela 3 år. Helt klart en av mina absoluta favoritlåtar någonsin!

Carola- "På egna ben" (1984)
Linda, om du och jag har en egen låt, så måste väl det vara den här? Jag har lyssnat på Carola i alla tider. 2002 lärde jag känna min bästa vän Linda och vi lyssnade ofta på denna låt förr.

Black Eyed Peas- "Where is the love?" (2003)
Denna låt får mig att tänka på sommaren 2003. Jag älskade denna låt och lyssnade på den dygnet runt. Midsommarhelgen -03 åkte Memo och jag till Göteborg och vi lyssnade på denna låt heeela tiden.

Usher- "Yeah" (2004)
Efter långa arbetsdagar på Gröna Lund åkte vi ofta Djurgårdsfärjan till Slussen på sommarnätterna. Min vän Mohammed och jag lyssnade alltid på Usher då. Usher får mig att tänka på sommarnätterna i Stockholm! Fantastiskt!

The Pinks- Helena och jag (1984)
Sommaren 2004 är kanske den roligaste sommaren i mitt liv! Min Gröna Lundkollega Hanna och jag sjöng ofta på just denna låt. Minns särskilt efterfesten hemma hos Hanna då vi lyssnade på The Pinks hela natten och sedan när det egentligen var dax att sova, gick vi ner till Viking terminalen och tog första morgonfärjan till Åland... Ett helt galet dygn, som jag aldrig glömmer! "Sitter på en bänk, utanför Gröna Lund...."

Will Young- "Leave Right now" (2003)
Jag lärde känna Boas i december 2004. Då kunde vi sitta och prata hela nätterna. Han lämnade ofta min lägenhet kl. 5.00 på morgonen, efter att ha pratat en hela nätterna.  Den 7.e april 2005, kl 8.00 på morgonen säger Boas att han har tänkt på just denna låt varje natt som vi har suttit och pratat. "I think I better leave right now, beore I fall any deeper" Förknippar därför denna låt med den dagen Boas och jag blev tillsammans...

Backstreet Boys- "Incomplete" (2005)
Jag minns så tydligt när jag hörde denna låt för första gången. Boas och jag hade bara varit tillsammans några dagar. Vi låg i min säng och halvsov med radion på i bakgrunden. Jag hör att det är en ny BSB låt, hoppar upp ur sängen och springer för att höja radion. Denna låt får mig att tänka på när Boas och jag just blivit tillsammans och var nykära. :-)

Queen- "Bohemian Rhapsody" (1975)
Världens bästa låt! Ett minne för livet är när Boas och jag var i London i höstas och såg Musikalen "We will Rock you"! Galet bra!

Ja, det är min låtlista det. En lista på mina favvolåtar kommer en annan gång.

    Taggar:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: