Julen 2009!
Publicerad:

Det är en vecka sedan det var julafton och jag har ju faktiskt inte skrivit hur jag hade det under julen så jag tänkte skriva ett inlägg nu om min jul i Fränsta! Det blir mest bilder från julen....


Två sötisar som är redo för julen 2009!

Måndag
Tar bussen till Fränsta kl. 16.00. Framme i SUndsvall kl. 22.30. Blir hämtad i stan av Carro.

Tisdag
Julshopping i Birsta City. Då vi är barnvakt åt Bella & Gabbe och de är sjuka så åker jag hem till dem i Timrå och är barnvakt åt dem direkt efter att jag shoppat klart. Blir hämtad av Carro kl 19.30 då vi åker hem till Fränsta igen. Klockan 23.00 börjar mamma och jag att tapetera i Carros "nya" rum. Fondväggen tapetserades klart och kl 2.00 gick vi och lade oss!

Onsdag, dan före doppare dan
Vaknar vid 10.00. Fullt ös hela dagen! Lägger in sill, strömming, grilljera skinka, förbereder efterätter. Besöker mormor. Julpyntar och klär granen. Slå in julklappar.... Vid 01.30 blev vi klar med allt och fick gå och sova


Två goda, nygrilljerade julskinkor, som fortfarande inte är slut....


Torsdag, Julafton
Julafton! Vaknar vid 09.30. Mamma jobbar och Carro sover så det är lugnt hus! Jag fixar Janssons Frestelse på förmiddagen. Vid 13.00 kommer mamma hem och en timme senare kommer Urban, Familjen Ojo och deras vänner från London. Fullt hus! 6 barn som springer runt och leker.... Här kommer julafton i bilder...


Redo för julafton!


Carro är julfin!


Granen är klädd och några klappar ligger under...De andra klapparna kommer tomten med...


Uppdukat för 14 personer


Bella väntar på maten...


Mat finns det gott om på Familjen Silwers julbord! (Ni som läst f.g. inlägg har väl redan förstått det)

Familjen Silwers Julbord består av:

(Längst upp från höger på bordet)
Rödbetor
Saltgurka
Sill
 -senapssill
 -skärgårdssill
 -Vitlökssill
 -Mammas inlagda sill (hemmagjord)
 -Västerbottenssill (som jag har gjort)
 -Romsill (som jag har gjort)
Laxkrans
Rökt lax
Legym sallad
Leverpastej
Grisfötter (längst hit på bordet. Två geléklumpar)
Rörost
Kalvsylta
Mimosasallad
Julskinka
Ägghalvor
Rödbetssallad
Strömming
 -Stekt inlagd strömming
 -Rullströmming (min absoluta favorit på julbordet)
 -Inlagd strömming
3 olika ostar
Kex och bröd

(Vi var alltså sex personer som åt av den kalla maten)

På Spisen står det även:

Köttbullar
Prinskorv
Revbensspjäll
Janssons frestelse
Kycklingklubbor
Omelett (tack för påminnelsen mamma)
Potatis


Kolla in Bellas tallrik! Några köttbullar, prinskorvar och massa vindruvor... Jämför den med Carros talrik bredvid



Bella är glad på julafton!


Gabbe hade över 40 graders feber natten till julafton, men trots det orkade han känna och klämma på klapparna under granen


Efterrättsbordet

Som bestod av:

Mjölkchokladkaka
Pepparkakscheesecake
Ostkaka
Jordgubbssylt
glass
grädde
4 olika sorter julgodisar
knäck
Fikon
Dadlar
Kex och ost


Gabbe gillar glass!


Tomten kom förbi en sväng

Så här glad blev Bella när hon fick paket av tomten


Bella öppnar klappar

Stora paket till Bella!

Dragspelet som Bella fick blev hon glad för...


Även Gabbe fick klappar av tomten


Ekgrändstomten!

Vid 22.30 åkte Familjen Ojo och övriga gäster hem. Lugnt och skönt ble det då. Vi andra slappade då i soffan med lite glögg och godis.

En mycket trevlig julafton, som vanligt!

Fredag, juldagen

Mamma och jag åker iväg på Julotta kl. 6.30 på morgonen. Det var första gången i mitt liv jag var på julotta, men det var trevligt. Mycket sång o musik


Julotta i Betel, Stöde

Direkt efter Julottan, vid 8.00 åkte mamma och jag hem och åt frukost. Så här såg min frukosttalltik ut:


Julmat från gårdagen! Himla god frukost!

Mellan kl. 9.00 ochh 12.30 la jag mig i sängen och sov!
Vid 14-tiden fortsatte mamma o jag tepetseringen i carros rum

lördag, annandag jul

På Annandagen kom Mormor och min morbror med familj på middag. Det blev god mat och spelkväll,där mormor och jag tyvärr kom sist i spelet....


Till efterrätt serverades det snabb cheesecake med vaniljglass och björnbär o hallon! Så smarrigt

Söndag

Fyra dagar efter julafton. Vi har ätit julmat varje dag sedan julafton och självklart fanns det kvar på söndagen. Så vi dukade fram sill, strömming, lax, skinka och en massa annat till frukost, 4 dagar efter julafton....


Söndagsfrukost efter jul....

På söndageftermiddag åkte vi till Marie o Larry i Timrå. Först gick jag lite på Julrean i Birsta men det blev inte så mycket shoppat. På söndagkväll sov mamma och jag över hos Marie o Larry


Bella visar upp sitt nya nattlinne med spöken på!


och Gabbe som inte kan leva utan sin mjukistiger, fick förståss en tigerpyjamas i julklapp! Hur sött är inte detta tigerbarn...?

Måndag
Endast tre timmars sömn natten mot Måndag.... Kl. 8.15 gick bussen mot Skellefteå. Jag somnade på bussen direkt och vaknade när vi kom in till Skellefteå. Skönt astt få sova nästan hela resan....

År 2010

Idag är det den 1/1 2010! Det var nyårsafton igår. Bilder från gårdagen kommer en annan dag!

Hoppas Ni Alla får ett Gott Nytt 2010!
    Taggar:


   Anonym

Sofie!



Du glömde omeletten!



Kram/Mamma.



Ps. För mycket underhaka på mamma bilderna.


2010-01-02 / 22:37:19
Blogg:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: