Farmors Goda Mazariner!
Publicerad:

När min farmor levde så bakade hon alltid mazariner till hela släkten, varje jul. Hon var fast besämd om att hon gjorde världens godaste mazariner! För fem år sedan testade jag att baka min farmors mazariner. Då misslyckades jag. I fredags kände jag att jag var redo för ett nytt försök och denna gång lyckades jag lite bättre. De blev inte så vackra, men smakar fantastiskt! Så iår är det min tur att bjudan familjen på farmors mazariner!

Recept på mazariner

Mördeg
100g smör
50 g florsocker
1 stor äggula
125 g vetemjöl

Fyllning, mandelsmet
120 g sötmandel
120g florsocker
85 g smör
2 stora ägg

Till formarna: smör



Mördeg: Rör smöret med florsockret, vitt och pösigt. Tillsätt gulan och arbeta till sist in mjölet (siktat). Låt degen vila en stund i kyl.

Mandelsmet: Skålla och mal mandeln. Rör smör och socker smidigt. Sätt till mandeln och ägg.

Smörj formarna med smör och lägg en klick mördeg i varje form. Tryck ut degen med hjälp av mjölad tumme. Fördela mandelsmeten i formarna och grädda bakelserna på plåt i medelgod ugnsvärem i ca 20 minter.

När mazarinerna har kallnat, rör samman florsocker och lite vatten och pensla glasyren på mazarinerna.

Serveras med en god kopp kaffe!

 

    Taggar:


   maria

dom såg mumsiga ut!men,medelgod värme?hur hade du värmen,175 kanske?


2010-12-13 / 15:31:30
Blogg:


   Sofie

Svar: Ja, jag hade 175 grader och det är lagomt, däremot tror jag att de skulle ha blivit bättre om de hade varit inne 5 minuter längre (men min ugn är gammal och dålig så det kan bero på det...)


2010-12-13 / 20:48:29
Blogg:


   maria igen

ok,ska nog testa att göra dom imorrn:)provar med fem minuter extra..ha det bra och God Jul!


2010-12-13 / 22:23:25
Blogg:


   Sofie

Lycka till, Maria och God Jul!


2010-12-13 / 23:27:58
Blogg:


   Mamma

Roligt att farmors talang gått i arv.

De ser smarriga ut.

Välkommen hem!!!


2010-12-14 / 21:26:07
Blogg:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: