Snart dax för val...
Publicerad:

Ingen har väl missat att det är valår och snart dax att rösta. Det inte så många vet om mig är att jag faktiskt är intresserad av politik. Jag är inte engegerad i något parti eller så, men jag tycker det är väldigt intressant att lyssna på politikerdebatter.

Jag har länge känt att jag måste börja förbereda mig och sätta mig in i höstens valdebatt, men jag har inte tagit mig tid, förrän idag. Imorse klev jag upp klockan 9.00, satte mig vid datorn och gick in på de största partiernas hemsidor och läste på. Mycket intressant tycker jag! Men visst är det svårt att veta vad man ska rösta på?! Inför varje val väljer jag alltid ut de frågor som jag tycker är viktigast, för att sedan läsa mig till vilka partier som lägger ner mest tid och pengar på just de frågor jag tycker är viktiga! I år ser min "viktiga frågor lista" ut så här:

1. Skolan. Skolpolitik har jag alltid varit intresserad av. Varför? När jag gick i skolan så tyckte jag att den var för slapp och för stökig. Jag tycker inte det är okej att lärare sätter sig och läser kvällstidningen och käkar äpplen på lektionstid och jag har haft några lärare som faktiskt har gjort det! Jag tycker heller inte det är okej att elever är respektlösa mot duktiga lärare. Jag tycker att skolan måste förändras! Skolan har så stor påverkan på oss och formar oss otroligt mycket därför anser jag att detta är den viktigaste politiska frågan. Jag vill att mina ev. barn ska få en bättre (gymasie)utbildning än vad jag fick!

2. Familjepolitik (Nej, jag menar inte bara mamma, pappa, barn familjen. Jag menar även alla andra som ser sig som en Familj!). Jag är 28 år och har aldrig arbetat inom socialtjänsten eller liknade, men trots det har jag mött alldeles för många barn och ungdomar som inte har föräldrar som bryr sig. Jag har haft vänner som har ångest för att komma hem efter skolan, vänner som hatade att ha lov. Jag har haft kompisar som har blivit utslängda av sina föräldrar. Jag har hört om 15-åriga flickor som åker ensam på tunnelbanan hela julafton för att de inte har någon familj som bryr sig. Det här tycker jag är sååå tragiskt och jag vill inte tro att det är sant! Men det är verklighet! Och det är människor i min omgivning! Mer pengar och engagemang till Familjeomsorg. Och framförallt, medmänniskor, öppna ögonen! Sen kan jag lägga till att jag tycker att varje enskild familj borde själv få bestämma hur de vill dela upp föräldradagar och föräldrapenningar och -försäkringar...

3. Vård och Omsorg. Senast igår hörde jag på nyheterna att flera sjukhus i Sverige har fått skicka hem sjuka patienter från sjukhusen bara för att sjukhusen har blivit tvingade att dra ner på personalstyrkan och därför finns det inte tillräckligt med personal att ta hand om dessa sjuka människor. Bra vård ska vara en självklarhet, tycker jag. För visst ska folks hälsa och välmående gå före neddragningar och "spara pengar".

4. Jämställdhet. Denna punkt är så självklar! Lika lön för män och kvinnor! Männen ska kunna vara hemma med barnen.... o.s.v. Jag tycker det är tragiskt att det idag, 2010, finns politiska partier som har denna "fråga" som den viktigaste! Jämställdhet är så självklart att det inte borde vara en politisk "fråga" överhuvudtaget! Jag hoppas att partier som t.ex FI inte behöver finnas i framtiden! Vill tydligagöra detta: Jämställdhet mellan könen ska vara så självklart att det inte behöver diskuteras överhuvudtaget!

5. Miljön. Jag tycker att miljöfrågan är viktig, men jag tycker vi borde börja ta hand om varanadra innan vi lägger mer pengar på miljön. Det borde absolut bli lättare att sopsortera och billigare att åka kollektivtrafik! Ekologisk mat borde vara en självklarhet o.s.v. När det gäller miljöfrågan så tycker jag dock att skolan ska spela en större roll. Om skolan blir hårdare med t.ex. sopsortering och om man redan som barn får lära sig om miljön och vad vi kan göra för att skapa en bättre miljö, så tror jag vi kommer se en förändring i framtiden. Vår generation har aldrig fått lära oss hur man ska tänka miljövänligt, vi är för lata och har inte riktigt den kunskap för att kunna lära våra barn att tänka miljövänligt! In med MiljöKunskap i skolan!

De 3 första punkterna är de absolut viktigaste enligt mig! Ge barn en bra skolgång, alla människor har rätt till en trygg och stabil grund -en familj, och ge sjuka och gamla den bästa vården! Så nu gäller det bara att hitta det parti som tycker som jag...

Ett parti skriver på sin hemsida:
Varje människa är en unik och oersättlig individ och har samma absoluta och okränkbara värde oavsett kön, ålder, social position, etnisk och religiös tillhörighet eller sexuell identitet.

Jag kan inte annat än hålla med...

    Taggar:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: