Hem till Fränsta imorgon!
Publicerad:

Åhhh, vad jag längtar hem till Fränsta! Jag har inte varit hemma på tre månader! Trots att det är hela 8 år sedan jag flyttade därifrån, så är Fränsta fortfarnade mitt hem i första hand! Och det kommer alltid vara mitt hem! Och ju äldre jag blir dessto mer längtar jag hem till Fränsta. Det här inlägget kommer handla om fantastiska Fränsta!

Jag är född och uppvuxen på Ekgränd i Fränsta. Ett radhusområde med totalt 20 hus och jag vågar påstå att de allra flesta som bor i Fränsta någon gång har besökt Ekgränd, då det är ett väldigt populärt bostadsområde. Mamma och pappa bor fortfarande kvar på gatan och det är alltid lika roligt att åka hem till Ekgränd. Fränsta ligger i  en vacker dalgång 6 mil väster om Sundsvall och 13 mil öster om Östersund. Jag hittar överallt i den lilla byn och det är en enorm trygghet att komma hem till lilla Fränsta.
 
Fränsta är mest känd för Vikbron, Sveriges längsta träbro av sitt slag. Fränsta ligger även mitt i Sverige. Sveriges geografiska mittpunkt ligger bara ett par km från Fränsta. Spader ess på gravstenen som är ett tecken på att Gud finns, är också en känd sak i Fränsta. Fränsta har även en stor äventyrspark som heter  MidAdventure (ligger iof strax utanför), Deras hemsida är värd att besöka, för det är en himla häftig och rolig äventyrspark! Får Ni chansen att åka dit, så ta den chansen! Sveriges första Boda Borg (ligger oxå några Km utanför) räknas tycker jag till Fränsta. Slalombacken Getberget, som just nu bygger Sveriges första inomhusbacke, där man kan åka slalom året runt. Och förståss Takida(eller iallafall för att Robban bor i Fränsta, granne med min mor o far för den delen)  (kom på det nu när Handlake village spelas på radion). Fränsta (Ånge Kommun) är väl egentligen mest känd för Takida  just nu, då deras musik spelas på radion hela tiden. Måste lägga in några vackra bilder från Fränsta: (bilderna kommer från Ånge Kommuns hemsida och mina egna bilder)


Världens första Boda Borg, som öppnade 1995 ligger strax utanför Fränsta. Jag var där 1996, för första gången. Nu finns Boda Borg i väldigt många städer i Sverige. (bild: www.bodaborg.se)

:                   
Detta är alltså en gravsten med ett spader på baksidan. Historien säger att mannen som är begravd här var en kortspelare och sa att om det finns en Gud så kommer det visa sig som ett spader på sin gravsten. När man ser på stenen på närmare håll så kan man även se en profil av ett ansikte strax ovanför spadret. Man har slipat stenen, men dessa mönster kommer hela tiden tillbaka. Det går till och med ett rykte om att hela stenen är utbytt och att märkena kommer tillbaka.

Vikbron är Sveriges längsta träbro av sitt slag. 133 meter lång är bron. Nu tänker säkert många Skelleftebor att Lejonströmsbron i Skeå är längre. Skillnaden är att Vikbron är byggd i trä helt och hållet. Hela underredet är i trä. Lejonsströmsbron är bygd på "stenhögar"....

Bild från Viknäset i Torpssjön. Man ser Torpskyrka.

Torps kyrka. Denna kyrka vill jag gifta mig i en dag!

Om man har stått på pyramiden på backen, då har man stått på Sveriges Mittpunkt. Det har jag gjort många gånger....


Mamma och pappas sommarstuga i Gissjö, som pappa har byggt! Enligt mig, bästa sommarstället på jorden! Älskar att bo här på somrarna.


Gissjön, intill sommarstugan. Här älskar jag att bada och stå och fiska aborre från bryggan. Underbart att sitta på stenhällorna och kolla på solnedgången.


Fler bilder från Gissjö, där mamma och pappa har sommarstugan. Den här platsen betyder sommar för mig! Det här kommer alltid vara min favoritplats på jorden! Finns inget sommarställe som slår det här enligt mig! Förmodligen för att jag har badat och fiskat här sedan jag var riktigt riktigt liten!


Ån i Gissjön, där man kan hitta både musslor och kräftor....


Det här är utsikten från Sveriges Geografiska Mittpunkt, Flataklocken!


Utsikt över Fränsta, man ser Torps kyrka längst till vänster. Bild tagen från Getberget!

Ja, det var lite bilder från min hemort, som jag älskar att återvända till. Om det inte vore så himla långt mellan Skellefteå och Fränsta så skulle jag åka hem så mycket oftare! Men imorgon får jag äntligen åka hem till Fantastiska Fränsta! Längtar!!!

    Taggar:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: