Now I'm back!
Publicerad:


Varning: Detta inlägg är himla långt och innehåller himla mycket text. Anledningen till att jag skriver så mycket om Londonresan är för att JAG ska komma ihåg allt från denna fantastiska resa. Jag skriver alltså inte för att att Ni läsare ska veta allt vad som hände, utan enbart för min egen skull. Men läs gärna så mycket ni orkar, annars kan ni snabbtitta på bilderna...

Jag har haft en helt fantastisk resa! Kanske den bästa utlandsresan någonsin! London är en helt fantastisk stad och det finns såååå himla mycket att se och göra där! Jag har knäppt 323 bilder i London. Jag skulle vilja lägga ut alla här, men det tar för lång tid, så jag lägger bara ut några av dem. Här kan ni följa min Londonresa i ord och i bild:

Torsdag:

Åker bil från Skellefteå till Umeå. På grund av min flygrädsla bryter jag ihop på flygplatsen och känner mig rejält utstirrad av en massa umebor. Flygresan till Arlanda går dock bra och vi landar tryggt på torsdagkväll.


Boas i bilen på väg till Umeå flygplats.


Mina bröllopsnaglar som jag dekorerade strax innan vi drog iväg på torsdag eftermiddag


Jag är helnöjd med mina guldnaglar!

Väl framme på Arlanda käkade vi middag på McDonalds och sov en natt på Rest & Fly.

Fredag

Vaknar 5.30. Planet mot Heathrow, London lyfter 1 tiimme sent, vid 8.30. Slipper drabbas av panikångest inför denna flygresa :-)

Landar vid 10:15 i London (lokal tid). Tar T-bana till Victoria Station, där vårt hotell Hannover ligger.


Boas på t-banan.


Totalt 99 trappsteg var vi tvungna att gå upp för, för att komma till våra rum. I London vet man tydligen inte vad en hiss är...

Vid 13.00 möter Boas o jag upp min vän Lucy som kommer från Oxford. Lucy o jag hade inte träffats sedan jag var i England sist, 2001, alltså 8 år sedan. Men hon var sig lik! Hon sa dock att jag hade förändrats, dock till det bättre :-) Lucy, Boas o jag besökte London Aqarium. Här kommer bilder från våran första dag i London:


London Eye och London Aquariet


Big Ben


Boas o jag utanför London akvariet

Här följer en massa bilder på fiskar från London akvariet:






Efter ett par timmar på akvariet så gick vi och satt oss på en bar i London

Lucy och jag!

Det var himla roligt att få träffa henne igen. Vid 17-tiden åkte hon dock hem till Oxford igen och jag och Boas åkte hem till Mahmood (brudgummen), där resten av Boas famil var.





Vi blev uppassade hela kvällen, men god (och kryddstark) mat. Vi fick även uppleva lite av deras kultur. Vid 20-tiden blev vi separerade, damerna skulle samlas i ett rum och männen i ett annat rum. Vi fick inte lämna rummen och "smygtitta" på vad de andra gjorde. Senare på kvällen så berättade dock Boas att de hade gjort absolut ingenting alls! Typ bara suttit, och vissa hade ätit lite... Precis samma sak som vi tjejer hade gjort alltså.... Vid 01.00 tiden åkte vi dock tillbaka till vårt hotell!

Lördag (bröllop)

Vaknar vid 8.30. Tar en Taxi tillsammans med Sven, Ulrika och Thea till Notting Hill. I Notting Hill var det galet mycket folk! Vi gick och tittade i några butiker och på den stora marknaden, men på grund av allt folk så letade vi inte igen den "blåa dörren". Bilder från Notting Hill:



Bilder tagna från Bussen på väg hem från Notting Hill:



Vid 15.00 var vi tillbaka på hotellet, och då var det dax för oss att börja fixa oss inför bröllopet som skulle börja klockan 17.00. Här kommer bilder på våra bröllopsoutfits:


Jag har en afrikansk klänning, från Nigeria, som jag lånat av min syster.


Thea är redo för bröllop

Jag och Boas på hotellet där bröllopet ägde rum


Hela gänget på väg hem från en minnesrik kväll


Närbild på mig, precis innan bröllopet.


Jag har inga bilder från själva bröllopet, då det var total foto förbud! Men jag ska försöka beskriva bröllopet som var ett väldigt annorlunda bröllop!!!

När vi kom in i hotellet och tittade in i salen, där middagen skulle vara så var min första tanke "Amerikanskt bröllop". Det var 40st uppdukade runda bord, med 10 sittplatser runt varje, alltså ca. 400 sittplatser. Dukningen var nästan perfekt (om man bortser från plastglasen). Vita dukar och höga silverljusstakar på alla bord. Längst fram i salen fanns ett typ ett alltare, eller en liten scen, som var helt inbäddad i vita tyger, både golv och vägg, Blommor som stod på lysande silverpedistaler och blommor som klättrade lite överallt. På scenen stod även en guldsoffa, med plats för två personer. Bredvid scenen stod det ett femmanna band och repade och sjöng. Mitt i allt det här sprang det runt tre personer och drog sladdar  mellan videokameror, lampor och spotlights. En videokamera satt fast på en sån här lång arm, så man kan snurra runt kamerna i vilken vinkel som helst och hur högt i taket som helst. Ljuset riggades och justerades så det skulle bli perfekt för alla videokameror och kameror. Om Ni föreställer er ett stort amerikanskt bröllop så förstår ni hur denna festsal såg ut! Festfixarna sprang runt och fixade det allra sista!

Vi var på plats klockan 17.00 som sagt, men det var ingen annan... Vi väntade o väntade o väntade. Vi gick in i festsalen och blev placerad vid det bästa bordet, näramst scenen, dansgolvet och vid bandet som skulle spela. Vid klockan 19.30, när vi hade väntat på hotellet i tre timmar började det komma lite folk. Kvinnorna var klädda i fantastiska kläder! Klänningar och slöjor (det var ett muslimskt bröllop) som glittrade av stenar, glitter, paljetter...o.s.v. Jag önska jag hade någon bild på alla dessa kvinnors kläder för de var helt fantastiska!

Alla kvinnor satte sig på ena sidan av salen och männen satte sig på andra sidan av salen. Män och kvinnor satt alltså inte tillsammans vid borden (förutom vi blekisar från Sverige). Vid klockan 20.00 kom en man fram till vårt bord och sa att vi fick börja gå och hämta maten. Så vi fick gå och hämta mat innan alla andra 380 gäster! Maten var spännande men god! Mycket plock mat, typ filodegsknyten, småpizzor och goda såser, men även nått benit kött och ris.

Efter middagen hade vi fortfarande inte sett skymten av brudparet! När alla gäster ätit klart, började bandet spela afrikansk musik och alla kvinnor gick upp på dansgolvet och dansade till två-takts låtarna. När alla 100-tals kvinnor hade dansat i ca. 15 minuter så gick alla män fram och dansade samma typ av dans i ca. 15 minuter. Män o kvinnor dansade inte samtidigt! 

Vid 22.00 började någon typ av cemoni eller välsignelse för Mahmood. Han kom gående in i festlokalen tillsammans med en himla många män, med knasiga huvudbonader och typ svärd i midjan. Jag tror de bad för honom, för de pratade på ett knasigt språk, somn lät som en typ av bön. Efter bönen försvann mahmood igen... Vid 22.30 var det dock äntligen dax för brudparet att komma in till deras fest. Bruden hade en fantastsik vit klänning med massa pärlor och stenar och ett släpp som var flera meter långt! de gick gången in samtidigt som tre gubbar med trummor började hoppa och dansa som galningar runt dem! Hel knasigt verkligen. När brudparet gått gången fram fick de gå på på scenen och sätta sig i guldoffan. Där satt de under tiden gästerna fortsatte dansa på dasngolvet. Vid 23.30 var det dax för tårta. Tårtan var typ 5 våningar hög och jättevacker! Helt i vitt! Återigen, tänk er en tårta på ett amerikanskt bröllop!

Brudparet tog en bit av tårtan, matade varann med en sked och sedan, bytte de ringar med varandra! Efter det gick de och satte sig i guldsoffan igen. När tårtan serverades började servitören att dela ut tårtbitar till "kvinnosidan" först. Mahmoods bror gick genast fram till servitören och pekade mot vårt bord! Det visade sig att vi var de personer som skulle få tårta först. Vi blev så uppassade hela kvällen. Tårtan var fantastisk god oxå! Månika valde att hålla ett tal oxå inför ca. 500-600 personer ( efter middagen var avslutad kom det in fler personer). Ett fantastiskt tal, där hon bland annat tackade Mahmoods familj för all uppassning som vi fått under dagarna vi träffade dem i London.

Vid 01.30 lämnade vi bröllopsfesten. Trots att vi till störst del satt och väntade så blev detta ett minne för livet! Vilket annorlunda bröllop alltså!

Söndag, min födelsedag!

Vaknade vid 8.30 och fick två paket av Boas, då det var min födelsedag! Resten av dagen promenerade Månika, Peter, Boas o jag runt och kollade på allt möjligt! Vi gick förmodligen några mil denna dag och jag hade himla, himla ont i fötterna!

Paket till mig!



En vacker kyrka!

Detta är puben som Boas jobbade på för 6 år sedan!

The Albert heter alltså Puben som Boas jobbade på år 2003
 

Jag i en äkta engelsk telefonkiosk



Klockan 11.00 var Boas, jag , Månika o Peter på en söndagsgudstjänst en del av West Minster church, en häftig upplevelse! Kyrkan var så vacker och kyrkokören var himla duktig. Efter Gudstjänsten gick vi till Boas pub, the Albert och käkade lunch.



Fisch & Chips är godare i Sverige än i England enligt mig!

På Harrods har de en avdelning där de har julsaker året om! Så jag shoppade julgranspynt för flera hundra kronor! :-)


Ett trevligt café i London, där vi tog en paus efter att ha gått o gått o gått....


London Museum, var himla populärt! Galet mycket folk och sjukt varm. En vacker byggnad, men inte så mycket att se inuti om man inte tycker det är roligt att kolla in dinosarieskelett...


Boas tyckte denna bil var snygg. Vill ha, enligt han


Det här är Buckinham Palace by Night!


London, by Night och en del av London eye


Min födelsedag firades på en Italiensk restaurang! Mycket gott!


Det blev tyvärr inget tårta som jag önskade, men en himla god efterrätt fick jag iallafall!


Måndag, sista dagen...

Boas o jag hade en dag helt för oss själva. Vi började dagen med att kolla på vaktbytet utanför Buckingham Palace



Vi var inte ensam utanför Buckingham Palace som ni ser. Ploiserna sa att det var ovanligt mycket folk! Boas o jag fick nog av alla galna människor och gick till Piccadilly circus istället!


Boas och jag åt lunch på en fantastisk koreansk restaurang, otroligt god sushi serverades! Detta var den absolut bästa och godaste måltiden på hela resan!

Då jag inte fick någon riktig tårta på min födelsedag så köpte jag en bit chokladtårta på Starbucks dagen efter istället!

Boas och jag avslutade kvällen på bästa sätt! Tidigare på dagen skulle vi köpa musiklabiljetter till Michael jackson's Thrillermusikal, men den gick tyvärr inte på måndagkvällar. Istället köpte vi biljetter till Musikalen " We will Rock you", musik av Queen! Vilken upplevelse!

Efter musikalen kom Boas o jag överens om att vi inte ens ska försöka förklara för någon hur otroligt bra denna musikal var. Det finns nämligen inte ord att förklara denna musikal, det är något som måste upplevas! Men jag kan säga så här: Både Boas och jag satt och rös, hade ståpäls, i hela två timmar och 40 minuter! Till och med i ansiktet rös jag...

Som sagt musikalen " We will Rock you" måste upplevas, det finns inte ord nog att beskriva den! Både Boas o jag är överens om att detta var det bästa på hela resan och vi kommer ALDRIG glömma detta fantastiska ögonblick!

"
Smygtog ett kort från teatern
Sista kvällen:

Boas, sista kvällen i London!

Tisdag, hemresa

Vaknade klockan 6.30. Åkte till Heathrow vid 7.30. Fick ännu en panikattack (kanske den värsta någonsin) då jag anlände till flygplatsen (jag är alltså flygrädd för er som inte fattat det) och fick besked om att Boas o jag inte fick sitta bredvid varandra i planet. Efter att ha gråtit i flera timmar, skakat mer än ett asplöv, och kippat efter luft sedan jag anlände till flygplatsen, så lyckades boardingpersonalen flytta om passagerna i planet så jag fick sitta i trygghet bredvis Boas!

Boas, tack för att du orkar med mig, hjälper mig och tröstar mig när jag får dessa hemska panikattacker innan jag ska flyga! Love you!

Klockan 23.30 var vi hemma i Skellefteå igen och fick sova gott i våra egna sängar!!!

Resan har varit helt fantastisk, ett minne för livet. Jag längtar redan tillbaka till staden som har så mycket att erbjuda! Höjdpunkten var som sagt Musikalen! Ska du till London eller bor du kanske i London, så är det värt att lägga pengar på rockmusikalen " We will Rock you"

    Taggar:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: