Har hjälpt söta små lammungar till världen!
Publicerad:

Oj, vilken spännande dag det blev idag! Boas och jag tog sovmorgon och vid 13.00 tiden åkte vi ut med bilen en sväng. Vi skulle åka till sommarstugan och hämta en luftmadrass till våra gäster som kommer imorgon och även titta in till Boas mamma Månika en sväng. Vi svängde först in till Månika. Hennes man Peter var tyvärr inte hemma... När vi kom inte till Månika pratade hon i telefon. Hon pratade med någon om "fårförlossning". Det visade sig att en av Månika och Peters tackor var på gång att få lammungar, men tackan hade stora problem med att få ut dem...Månika hade försökt stoppa in handen i fåret och känna efter lammungarna, men kunde inte känna dem då något låg i vägen. Månika fick veta att troligen så hade livmodern lostnat och satt sig för "utgången" och därför var det svårt för tackan att "pressa" ut lammungarna... Fåret var väldigt väldigt trött och låg bara stilla i sitt lilla bo... Månika frågade Boas och mig om vi ville hjälpa till att försöka få ut lammungarna. Självklart ville vi det! Så vi fick låna "skräpkläder" av Månika. Boas fick sitta och försöka hålla i fåret, samtidigt som Månika stoppade in handen i fåret och försökte hitta något lamm och dra ut det, samtidigt som jag skulle fösöka pressa på fårets mage....Vi kämpade och kämpade, men vi lyckades inte få ut lammungarna. Månika konstaterade att Fåret mår så dåligt och hon kommer dö om inte lammen kommer ut snart....och då dör ju även lammen... Så Månika fattade beslutet att fåret måste skjutas och då kan vi förhoppningsvis plocka ut lammungarna....och förhoppningsvis vid liv... Vi mjölkade tackan, så att lammen skulle kunna få mjölk om de överlevde. Då Peter inte var hemma och Månika var osäker på vapen och hur man skjuter ett får, så ringde hon efter en granne som kom och hjälpte oss. Grannen sköt det tjocka fåret och Månika och han gjorde ett kejsarsnitt, skar upp magen på det döda fåret....Ut ramlade det först en "påse" som det låg något i...Månika skar upp påsen som beståd av vätska och hinner....Ut ramlade en liten lammunge. Jag fick genast hoppa in och ta emot den väldigt kladdiga och blodiga lammungen! Samtidigt som jag satt och höll i den väldigt kladdiga och kletiga nyfödda lammungen så skar Månika upp nästa "påse" som föll ur det döda fåret...Boas fick ta emot den andra lammungen. Mina kläder blev sååå kletiga av fostervatten och allt som följer med vid en födsel så det bara rann kladd av mig. Jackan jag hade lånat av Månika var inte så "vattentät" heller så kletet drog ända in till min topp, så jag var tvungen att duscha och låna kläder av Månika innan vi åkte därifrån. Men det var det värt....! Boas och jag fick torka av och värma de två lammungarna med handukar....Sedan tog vi in dem i huset och rullade in dem i tjocka täcken, så de skulle hålla sig varma och torka till.... När de var hade blevit lite piggare så fick vi ge dem mjölk ur nappflaska. Det var inte så lätt för dem i början att förstå att de skull suga på nappflaskan...men till slut kom de på tekniken och drack mycket mjölk från nappflaskan:

Boas torkar och värmer det nyfödda lammet!


Alldeles nyfödd lammunge! Denna lammunge fick Boas ta emot när han föddes!


Boas ger lammet mjölk med nappflaska. Detta lamm tog jag emot vid födseln....

Boas och jag sitter och värmer varsin lammunge!

Efter de hade blivit torra och fått i sig lite mjölk började de vilja sträcka på benen...så här såg det ut då:




Efter bara en liten liten stund så sprang ett av lammet runt i köket...och skrek "Bääää Bääää"



Ser inte det lilla söta lammet väldigt glad och nöjd ut?!

Här kommer fler söta lammbilder:












Visst är de för söta!

Det var faktiskt en riktig häftig upplevelse att först se hur lammen ligger i fårets mage och sparkar och vill ut så att magen hoppar och bara cirka en timme senare så är de små lammen i köket och går runt...

Mest imponerad är jag av Boas mamma Månika ändå! Det är inte så att det lever på en stor bonngård och gör det här dagligen...Tvärtom. De har ett par får och några få höns på sin tomt och jag tror de mest ser det som en rolig hobby. Det var första gången som Månika använde en "magskärare" och matade lamm med flaska...Hon var himla modig som vågade fatta alla dessa beslut bara för att förhoppningsvis få ut de små lammen vid liv!

Bara för att de har klarat av några timmar i världen så är det fortfarande inte säkert att de överlever....men vi hoppas de gör det...

Ja, besöket hos Boas mamma blev mer spännande än vad jag någonsin kunde ana! Och vi stannade mycket längre än vad vi trodde vi skulle göra. Från och med nu ska jag alltid ha kameran i väskan oxå! Jag slängde ner kamerna i väskan helt utan anledning precis innan vi skulle fara och tur var det!
    Taggar:





 Namn:
  Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: